© Sara Schoon

my sweet nasty lunacy

Hélène Vrijdag
do 22 mei ’25 en vr 23 mei ’25
Een queer feministisch manifest: van schreeuwen en lachen tot mantras en bubblegum poprefreinen. 
do 22 mei ’25
en
vr 23 mei ’25

my sweet nasty lunacy is een solo van Hélène Vrijdag: een live EP gezongen vanuit haar alter ego Woman Folly. Het concert is een verzameling hyperpop bangers als ode aan de hysterische femme. In een arena van bewegend licht en popconcert conventies zingt Woman Folly haar soft setlist from sweet sweet hell.

Woman Folly is een queer en feministisch antwoord op het personage Vrouwe Zotte uit Lof der Zotheid van Erasmus. Op de meest vrouwonvriendelijke manier prees Erasmus de zotheid in zijn boek de hemel in. Vrouwe Zotte werd Hélène’s 'imaginary friend', haar 'penpal' waar ze tussen 2018 en 2021 brieven aan schreef. Die brieven bleven onbeantwoord, maar werden wel gebundeld in een boek genaamd Vrouwe Zotte, dat na afloop van de voorstelling te koop is.

Vrouwe Zotte bleef stil, maar Woman Folly trekt haar muil open. In my sweet nasty lunacy is ze een diva te boos om een concert te geven. Ze belichaamt 'Woman' als een nieuw fantasiezoogdier buiten genderkaders en 'Folly' als protest tegen normaal doen.

  • Duur: 50 min.
  • Let op: er wordt gebruik gemaakt van stroboscopisch licht.

Credits

concept, compositie en performance Hélène Vrijdag (STUDIO SIBLING) creative partner Timo Tembuyser (STUDIO SIBLING) lichtontwerp en scenografie Erik van de Wijdeven kostuumontwerp en make-up artist Sara Schoon muziek co-producer en mixing Amir Vahidi geluidstechniek op tour Jethro Cooke artistiek en bewegingscoach Nicole Geertruida productie & marketing Productiehuis Theater Rotterdam grafisch ontwerp boek Vrouwe Zotte Jeanine van Berkel

Over de maker

Hélène Vrijdag (1996, Rennes, FR) (zij/haar) is een in Rotterdam gevestigde performer, zangeres, schrijver en wever. Ze studeerde Performance aan de Toneelacademie in Maastricht en vervolgt nu haar studie met een master in Gender Studies aan Utrecht Universiteit. Ze combineert haar kunstenaarschap met queer en feministisch academisch onderzoek. Haar onderzoeksfocus ligt in de musicologie, popcultuur en mythologie.

In haar solowerk staat de stem centraal. Hélène gebruikt zang en stemtexturen als muzikaal en politiek instrument. Zo onderzoekt ze hoe haar hoge stemtimbre de kaders van het patriarchaat en heteronormativiteit kan loszingen. Geïnspireerd door mythologie, meme-cultuur en diva’s uit de muziekgeschiedenis creëert ze composities die 'genre-bending' en 'gender-bending' zijn. Hélène ontkracht muzikale conventies met liefde en een gezonde dosis eigenzinnigheid. De uitwerking is vaak multi-disciplinair: zo ontstaat er voor één project vaak een voorstelling, een EP, een boek én een beeldend (textiel)kunstwerk naast elkaar. 

Hélène houdt van: cringe, funky shoes, reality tv, de zee, feministische filosofie en alle honden. 

Haar autonome muziektheaterwerk maakt ze binnen STUDIO SIBLING, het makersduo met Timo Tembuyser (1991, Aalst, BE). STUDIO SIBLING ontwikkelt vocale performances en een queer stem- en luistermethode voor internationale muziek- en theatercontexten. Daarnaast is ze deel van het eco-feministische kunstenaarscollectief WEEF.collective samen met Lieve Fikkers (1998, Rotterdam, NL) waarin ze site-specific en time-specific weefperformances maakt tussen theater en beeldende kunst in.

Ze werkte als performer onder andere bij Orkater (Suze Milius, Annelinde Bruijs, Marijn de Jong), BOG collectie, Club Gewalt, R3LN4CHT, AntiKlimax, Nineties Productions en JÓRMA.