© Louwes Noyons

My Fair Human

Toneelschuur Producties / Club Lam
di 22 apr ’25 - do 24 apr ’25
Een ode aan vrouwen die niet in de mal passen en weigeren te zwijgen.
di 22 apr ’25
-
do 24 apr ’25

Ze is een van de bekendste personages uit de thea­ter­ge­schie­denis: Eliza Doolittle, het bloe­men­meisje’ uit Pygmalion van George Bernard Shaw, later onster­fe­lijk gemaakt in My Fair Lady. Maar weten we eigenlijk wel hoe háár stem écht klinkt?

My Fair Human is een scherpe, tragi­ko­mi­sche muziek­the­a­ter­voor­stel­ling die ons een spiegel voorhoudt, verpakt in het feestelijke kleurpallet van Club Lam. Met een sterke cast, bestaande uit de gere­nom­meerde Oda Spelbos (bekend van Flikken Maastricht), de geta­len­teerde Ella Kamerbeek en de charis­ma­ti­sche Valérie van Erven Dorens. 

Eindelijk krijgt Eliza Doolittle een eigen stem, na decen­nia­lang figurant te zijn geweest in een thea­ter­we­reld die door strenge gender­normen werd geregeerd. Dit keer is het niet de mannelijke blik die haar beoordeelt, maar haar eigen innerlijke criticus – én de vrouwen om haar heen.

Maak ruimte, patri­ar­chaat. My Fair Human neemt het podium.

Geen lieve woorden of bescheiden glimlachjes hier – dit is het rauwe verhaal van vrouwen die niet langer de regels volgen. Drie stemmen – Elisa, Lisa en Elizabeth – worstelen met een wereld die hen reduceert tot mooie gezichten en vruchtbare lichamen. Maar wanneer hun cyclus stopt, begint hun verhaal pas echt.

Elizabeth zet de overgang in vuur en vlam. Lisa protesteert en probeert de wereld te redden. Elisa weigert haar lichaam aan andermans ideaal te verkopen. Ze vechten, lachen en confron­teren elkaar in een wereld die vrouwen wil breken.

Dit is geen zoektocht naar zelf­ac­cep­tatie. Dit is rebellie in bloei.

Van maagd tot moeder, van wilde vrouw tot wijze vrouw – ze eisen de ruimte die hen toebehoort.

Tijd om niet alleen toe te kijken, maar mee te leven. 

Credits

coproductie Toneelschuur Producties en Club Lam regie en tekst Marloes IJpelaar geïnspireerd door Pygmalion van George Bernard Shaw spel Valérie van Erven Dorens, Ella Kamerbeek, Oda Spelbos dramaturgisch advies Martine Manten, Ayla Çekin Satijn scenografie en licht Jelmer Tuinstra compositie en liedteksten Charlotte Dommershausen kostuumontwerp Studio HIEM geluidsontwerp Timo Merkies eerste inspiciënt Jelmer Tuinstra techniek Timo Merkies, Tim Kockx, Jelmer Tuinstra stage impactmeting Jip Zomerdijk hoofd productiehuis Fabian Pikula productieleider Jessie Verbrugh productie Petra Swagers, Willy Veen hoofd marketing Sjoerd Appelman marketing Eva Lute campagnebeeld Annaleen Louwes en Esther Noyons contextprogrammering Yuen Kwan Lo, Mirna Ligthart, Aafke de Vries, Susanne Gijsbers

Over Club Lam

Club Lam is een all female collective dat in 2018 werd opgericht door de toen net afgestudeerde Marloes IJpelaar (#Tagged en ANNE+, Dood Paard en Toneelgroep Maastricht), Ella Kamerbeek (Het F Woord, De Roze Bril en Safe Space) en Ayla Çekin Satijn (Netflix series ANNE+, Dirty Lines, Deep Shit en de korte film Beş). De oprichting kwam voort uit een absolute noodzaak: het gebrek aan diverse vrouwenrollen en een vrouwelijk perspectief in de cultuurindustrie.

Dat Club Lam een politieke agenda heeft, wordt niet onder stoelen of banken gestoken. De drie jonge actrices representeren een generatie die op de barricades staat wat betreft vrouwenemancipatie, lhbtq+-rechten, klimaatactivisme en anti-racisme. Deze intersectionele strijd voeren ze zowel op het toneel, televisie en via hun inmiddels omvangrijke community op Instagram. In december staat Club Lam in Frascati met Lesbos, eerder was ook Maankoningin van Club Lam te zien.