Birds (12+)
-
di 23 apr ’2419:30Frascati, AmsterdamFrascati 1
-
wo 24 apr ’2419:30Frascati, AmsterdamFrascati 1
Credits
concept Dalton Jansen choreografie Dalton Jansen i.s.m. Rúben Garcia Arabit, Jefta Tanate en in cocreatie met performers eindregie Anne Maike Mertens tekstbijdrage Bart van den Donker, Leandro Ceder, Dalton Jansen, Anne Maike Mertens en in cocreatie met performers dans en spel Tuan Tran, Youri Peters en Joenoes Polnaija muziek Winterdagen lichtontwerp Jasper Nijholt kostuumontwerp Odair Pereira en Melitia Grace Wiebers artistieke coaching Timothy de Gilde & Hildegard Draaijer coproductie van Stichting BlackBirds met DOX, Productiehuis Theater Rotterdam & Nineties productions met dank aan Yousri Benriad, Patricia Furtado, Lili Mercera, Jary Dekkers van stichting Pameijer voor hun bijdrage aan de voorstelling
In de pers
“In het nagesprek bleek hoeveel emoties Birds oproept, door de duidelijke taal van binnenuit: herkenning, pijn, boosheid, gemis. Alsook een tegengeluid van een twintiger die zichzelf terugvond dankzij gesloten jeugdzorg.” ★★★★ Volkskrant
"Birds is vooral geslaagd als een recht-voor-zijn-raap getuigenis in theatrale vorm, een pleidooi voor een systeem dat de jongere centraal stelt. Verplichte kost voor jeugdhulpverleners." NRC
"De nieuwe voorstelling Birds gaat over gekooid zijn in een jeugdzorginstelling. In een combinatie van dans, muziek en spoken word toont choreograaf Dalton Jansen de onvrijheid die hij zelf aan den lijve ondervond." Trouw
Over Dalton Jansen
Dalton maakt met Birds zijn eerste avondvullende voorstelling bij DOX. Eerder maakte hij bij Theater Rotterdam een drieluik kortere studies over hetzelfde thema, To the Edge I, II en III. Bij DOX maakte hij de choreografie voor Wat me niet breekt, over jongeren die zich zonder ouders door het leven moeten slaan, en maakte hij samen met maker Timothy de Gilde de opzwepende voorstelling Recht. Ook onderzocht hij in de voorstelling Run Quiet bij Theater Rotterdam de traditionele dansen van de Antillen en de invloed van zijn roots op zijn ontwikkeling als choreograaf.
De voorstellingen van DOX gaan altijd over onderwerpen die herkenbaar zijn voor jongeren. Cross-overs van theater, spoken word en dans zijn favoriet, jongerencultuur de inspiratiebron.