Attempt on Dying
-
di 8 nov ’2220:00NL premiereFrascati, AmsterdamFrascati 2
-
wo 9 nov ’2220:00Frascati, AmsterdamFrascati 2
Credits
tekst, regie en performance Boris Nikitin productie It’s The Real Thing Studios in opdracht van Kaserne Basel, Gessnerallee Zurich, Festival „Spielart“ Munic, Festival FIT Lugano
Over Boris Nikitin
Boris Nikitin, geboren in Bazel als zoon van Oekraïens-Slowaaks-Frans-Joodse immigranten, is theaterregisseur en auteur. Hij wordt beschouwd als een van de belangrijkste theatermakers in het hedendaagse Duitstalige theater. Al meer dan dertien jaar gaan zijn producties, teksten en happenings over de representatie en productie van identiteit en werkelijkheid. Ze overschrijden de grenzen van illusietheater en performance, van documentaire en propaganda. Nikitins werken zijn rauw, confronterend, maar altijd precies gecomponeerd en altijd op zoek naar de grenzen en breekpunten van de esthetiek. "Als weinig anderen leidt Boris Nikitin het theater momenteel naar een kritisch punt", schrijft het Duitse vaktijdschrift Theater heute.
In zijn meest recente werken en teksten gaat Nikitin steeds vaker in op de relatie tussen kunst en ziekte. In 2017 ontving Nikitin voor zijn complete werken de J.M.R. Lenz Dramaprijs van de stad Jenaen in 2020 de Zwitserse Theaterprijs. Zijn toneelstuk Attempt on Dying werd geselecteerd voor het Zwitserse Theatertreffen in 2021. Zijn stuk First Season. 20 Jahre Big Brother werd uitgenodigd voor de Mülheim Theaterdagen van 2021 als een van de beste Duitstalige toneelstukken.
In 2018/2019 was Nikitin gasthoogleraar aan de Universiteit van Bochum.
Reviews
"Rauwe solo zuigt kijker onverbiddelijk mee in ALS-diagnose." Theaterkrant
"Drie jaar na de dood van zijn vader breekt de theatermaker uit Basel de vierde muur af tussen hemzelf en zijn onderwerpen." ★★★★ Basler Zeitung (Stefan Reuter)
"Dit anti-theater heeft precies wat veel producties missen: urgentie en moed. Het is theater op zijn nulpunt. Maar juist in dat radicalisme ontstaat de pathos van deze avond." ★★★★ Basler Zeitung (Mathias Balzer)
"Op deze manier wordt het zeer private maatschappelijk, en dit theaterevenement wordt politiek. De performer dringt zo diep, zelfkritisch, analytisch, maar ook eenvoudig en liefdevol door in zijn intieme, individuele leven, dat hij ons de ogen opent voor vragen die we normaliter uit de weg gaan.“ ★★★★ Swiss Theatre Summit
"Een radicale en tegelijkertijd tedere tekst.“ ★★★★ Bayrischer Rundfunk