© Eva Roefs

Carolina Bianchi

Maker

Carolina Bianchi is een Braziliaanse theatermaker, performer en schrijver, gevestigd in Amsterdam en in 2022 afgestudeerd met een DAS Theatre Master. Sinds 2023 is Carolina verbonden aan Frascati Producties. Haar werk beweegt zich tussen theater en performance, waarbij theorie en praktijk onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Vanuit een crisisperspectief vertrekken haar voorstellingen die spreken over gender, seksueel geweld en kunstgeschiedenis - soms gebaseerd op persoonlijke en/of historische gebeurtenissen. 

Biografie

Voor haar zintuiglijke, uitgesproken en compromisloze voorstellingen gebruikt Carolina diverse referenties uit de literatuur, het nieuws, film en de schilderkunst. Hierin is zij altijd uit op een voortdurende confrontatie met alles wat een absolute waarheid lijkt te zijn. In haar voorstellingen vertaalt zij complexe sociale en politieke kwesties naar zeer toegankelijk materiaal. Het brede publiek wordt zo op een fysiek en intuïtief niveau direct aangesproken. 

De Braziliaanse is lid van het collectief CARA DE CAVALO (Horse's Face) uit São Paulo, waarmee ze onder andere de volgende producties creëerde: O Tremor Magnífico (De Magnificent Tremor) - 2020, LOBO (Wolf) - 2018, de openluchtvoorstelling Quiero hacer el amor (Ik wil de liefde bedrijven) - 2017 en de lecture performance Mata-me de Prazer (Dood me met Plezier) - 2016. 

CADELA FORÇA (Bitch Strength)

Momenteel ontwikkelt Carolina bij Frascati Producties het project CADELA FORÇA (Bitch Strength). Het project vormt een Danteske helse cirkel die bestaat uit een drieluik met verhalen over vrouwenmoorden van de jaren '90 tot nu, de problematiek rondom het documenteren van een verkrachting en het broederschap tussen mannelijke cis-personen als onderdeel van een taalsysteem dat geweld tegen vrouwen in stand houdt. 

Theater en performance bieden Carolina in de trilogie de mogelijkheid om over deze verhalen van extreem geweld te kunnen praten. De eerste voorstelling binnen het drieluik Cadela Força wordt ondersteund door residenties bij Frascati Producties, Central Elétrica- Porto/PT, Pride Festival Belgrado/Servië en Próximamente /KVS - Brussel/België.

Cadela Força - Capítulo 1: A noiva e o boa noite cinderela / Chapter 1: The Bride And The Good Night, Cinderella ging op 6 juli 2023 op het Avignon Festival in première. Donderdag 28 september was de Nederlandse première in Frascati.  In september 2024 werkte Carolina tijdens haar residentie bij Frascati aan het tweede deel: Cadela Força - Capítulo II: The BrotherhoodHierna werkt ze verder aan de voorstelling onder de vleugels van Theater Utrecht in december 2024. De voorstelling gaat in mei 2025 in première tijdens het Kunstenfestivaldesarts in Brussel. 

Prijzen en nominaties

  • Nominatie Theo d’Or voor de meest grensverleggende podiumprestatie 2024

In de pers

"[...] aangrijpende performance over verkrachting en femicide, die je nu en dan als een koortsachtige droom ervaart."
★★★★ de Volkskrant over Cadela Força - Capítulo 1

"We moeten nieuwe manieren vinden om over geweld te praten."
Interview in NRC

"(...) een performance die inslaat als een bom."
Het Parool over Cadela Força - Capítulo 1

"[...] een mijlpaal in de geschiedenis van het Festival d'Avignon [...]. Eén ding is zeker: niemand verlaat de zaal in dezelfde staat als waarin ze binnenkwamen."
Globe Echo over Cadela Força - Capítulo 1

"[...] een slimme en erg krachtige performance rond thema’s als verkrachting en femicide [...]"
De Standaard over Cadela Força - Capítulo 1

Frascati Producties