© Lila Rodrigues

Residenties

Sinds seizoen 2023-2024 heeft Frascati een residentieprogramma. Hiermee bieden we makers een studioruimte om autonoom en vrij onderzoek te doen en te experimenteren, los van een eindresultaat.

Onze residenties zijn open voor in Nederland gevestigde makers uit verschillende disciplines binnen de podiumkunsten. Het programma richt zich in het bijzonder op kunstenaars die al verder zijn in het ontwikkelen van een eigen artistieke signatuur. De onderzoeksperiode zal enkele weken duren en wordt afgesloten met een toonmoment van het ‘work-in-progress’.

Bij de selectie houden we rekening met diversiteit binnen het programma en binnen de groep residenten en de haalbaarheid van het voorstel.

Om een voorstel in te dienen vragen we jou om een beknopt plan (1 A4) of een video boodschap (max 5min), jouw cv/portfolio en/of website te mailen naar artistiek@frascatitheater.nl t.a.v. Francesca Lazzeri (dramaturg Frascati Producties).

De vorige indiendatum voor residenties vanaf januari 2025 was 1 oktober 2024. De volgende indiendatum wordt binnenkort hier bekendgemaakt.

In het voorjaar van 2024 bieden we residenties aan onder anderen Isadora Tomasi, Carolina Bianchi, Noah Janssen, Femke Arnouts, David Roos, Wojciech Grudziński, Venuri Perera & Eisa Jocson en Sinem Kavus.

Residentie december 2024

Anne van der Vegt (regie), Noah Janssen (regie), David Roos (theater) en QiQi van Boheemen (performance) leerden elkaar kennen op de Toneelacademie in Maastricht. Vanuit hun verschillende disciplines maakten ze tijdens hun studie de voorstelling Patria Pápa

Voor hun residentie bij Frascati Producties steken Anne, Noah, David en QiQi opnieuw de koppen bij elkaar en zetten ze verdere stappen richting het vormen van een collectieve artistieke identiteit. Aan de basis van deze identiteit ligt de uitgesproken beeldentaal, het aangezette spel en de thematiek van geweld en moraliteit. 

In hun onderzoek gaan ze op zoek naar het spanningsveld tussen de mens en diens lichaam. 

© QiQi van Boheemen

ASHES TO ASHES

In ASHES TO ASHES komen in een lege, kale ruimte twee lichamen elkaar tegen. Ze botsen, slijten, breken, smelten en versplinteren, tot ze tot stof vergaan.

ASHES TO ASHES is een fysieke en beeldende voorstelling over het moment waarop een lichaam ophoudt mens te zijn.

Meer info

Residentie oktober 2024

Reza Mirabi betrekt in zijn kunst ecologische en sociaal-politieke projecten in Europa en de SWANA-regio. Met een diploma in Fine Arts van de Universiteit van Mumbai (2012) en een MA in Choreografie van DAS Choreography, Amsterdam (2021), is zijn werkpraktijk geworteld in de overtuiging dat elke plaats, elk wezen en elk materiaal inherent een verhaal vertelt. 

Reza zoekt naar verschillende vormen van luisteren als een manier om gesprekken aan te gaan met de (on)middellijke wereld—verbaal en non-verbaal, belichaamd en kosmisch—om ons te verweven in meer-dan-menselijke verhalen. Temidden van de ondraaglijke politieke, sociale, ecologische en psychologische ineenstorting van vandaag gaat Reza op zoek naar manieren en momenten waarop we elkaar kunnen herinneren aan het imaginaire.

A Very Last Song

A Very Last Song is de werktitel van het nieuwe project van Reza dat hij tijdens zijn residentie bij Frascati Producties verder onderzoekt. Het werkt begint met een video van 14 seconden van de laatste vogel van zijn soort die zingt voor een partner die nooit zal komen.

De 12-eeuwse poëzie Mantiq ut-Tayr van Attar van Nishapur en de verhalen van de vogelspotters Mandy en Lara Sirdah in Gaza staan centraal, naast de vogelarts Nadeem Shehzad uit New Delhi. Door de taal van vogels wordt in A Very Last Song de persoonlijke, ecologische en sociaal-politieke verhalen verkend. 

Meer info

Residentie september 2024

© Eva Roefs

De Braziliaanse theatermaker, performer en schrijver Carolina Bianchi studeerde in 2022 af aan de masteropleiding DAS Theatre. Haar werk beweegt zich tussen theater en performance. Met referenties naar de literatuur, actualiteit, film en de schilderkunst maakt zij voorstelingen die continu de confrontatie zoeken met alles wat een absolute waarheid lijkt te zijn. 

In 2023 startte Carolina met haar collectief CARA DE CAVALO Cadela Força (Bitch Strength), een drieluik over femicide, in coproductie met Frascati Producties. Voor het eerste deel Cadela Força - Capítulo 1: A noiva e o boa noite cinderela / Chapter 1: The Bride And The Good Night, Cinderella is ze onlangs genomineerd voor een Theo d’Or voor meest grensverleggende podiumpresetatie en geselecteerd voor de Officiële Juryselectie van de Nederlandse Toneeljury.

Cadela Força - Capítulo II

In september 2024 deed Carolina tijdens haar residentie bij Frascati Producties onderzoek voor het tweede deel van haar Cadela Força-drieluik, Chapter II: The Brotherhood. In deze voorstelling daalt ze af in de complexiteit van sommige ‘mannelijkheidspacts’, de oorsprong van broederschap tussen mannen en hun gewelddadige onderlinge codes die verkrachting en seksueel geweld bestendigen als onderdeel van hun vocabulaire. De residentie wordt afgesloten met een presentatie en gesprek tussen Marijn Lems, Carolina en de spelers van Cara de Cavalo. In december 2024 zet Carolina haar onderzoek voort bij Theater Utrecht. De voorstelling zelf gaat in mei 2025 in première tijdens het Kunstenfestivaldesarts in Brussel.

Lees meer

geproduceerd door Metro Gestão Cultural (Brazilië), Carolina Bianchi, Cara de Cavalo in coproductie met KVS Brussels, Theater Utrecht, La Villette - Paris, Festival d’Automne à Paris, Kunstenfestivaldesarts, Frascati Producties, Wiener Festwochen, Holland Festival- Amsterdam, Maillon, Théâtre de Strasbourg — Scène européenne, HAU Berlin internationaal management en verspreiding Metro Gestão Cultural met steun van Ammodo

Residentie juni 2024

© Moa Holgersson

Na het behalen van de mime bachelor aan de AHK in 2015 studeerde performancemaker en sound designer Isadora Tomasi in 2023 af aan de masteropleiding DAS Theatre. Isadora's werk beweegt zich binnen de performancekunsten tussen schrijven, zingen, muziek, geluid en fysieke praktijken. 

Isadora werkt samen met diverse internationale podiumkunstenaars in Amsterdam en daarbuiten. In diverse nationale en internationale podiumkunstinstellingen is haar werk eerder getoond. Daarnaast is die geluidsontwerper en technicus en brengt die muziek uit onder de artiestennaam YKA. 

© Thomas Lenden

big small otherwise

Tijdens een residentie bij Frascati Producties bewerkt Isadora diens afstudeervoorstelling big small otherwise waarin de ruimte tussen het reële en het denkbeeldige wordt uitgediept. In het onderzoek wordt betekenis gegeven aan een vage identiteit ten opzichte van de vereenvoudigde werkelijkheid. 

Met verhalen, muziek en beweging ontleed de voorstelling de binaire retoriek, waarbij de grenzen van de conservatieve theatrale conventies worden opgezocht en verlegd. Door de heteronormatieve blik uit te dagen, wordt het belang van fluïditeit en co-existentie geaccentueerd. Voor deze residentie wordt Isadora ondersteund door Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK). 

Tijdens FLAM festival gaat big small otherwise op woensdag 30 oktober om 19:30 uur in Arti et Amicitiae in première. 

Meer info

Residentie mei 2024

© Laurien Riha

Actrice en theatermaker Femke Arnouts studeerde in 2017 af aan de Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunstacademie. Haar zelfgeschreven teksten, fysieke speelstijl en voorliefde voor het absurdisme kenmerken haar werk. 

Eerder verschenen van haar hand De meeste dingen huilen niet (2019) en Deze plek bestaat niet (2021). Nu komt ze met haar derde voorstelling Dat Gat waarin ze samenwerkt met actrice Jip Smit. 

© Alexander Daems

Dat Gat

Tijdens haar residentie bij Frascati Producties werkt Femke van half april tot begin mei aan haar voorstelling Dat Gat, een absurdistische voorstelling die existentiële vragen en donkere gedachten op een lichte en humoristische wijze tastbaar maakt. 

Wat als ‘het niets’ vorm heeft gekregen en ineens voor je staat? Wat als je ‘niets’ aan kunt raken, ‘niets’ kunt voelen? Wat doe je dan?

Dat Gat gaat in première op Karavaan en is 22 en 23 oktober 2024 in Frascati te zien. 

Meer info

Residenties april 2024

Venuri Perera is een choreograaf, performancekunstenaar, curator en docent uit Colombo, Sri Lanka. Ze is in 2022 afgestudeerd aan DAS Theatre. Door onderzoek te doen naar de machtsdynamiek van het kijken, probeert ze de manier waarop we de ‘ander’ waarnemen, te destabiliseren. 

Eisa Jocson is een hedendaagse choreograaf en danser uit de Filipijnen en wordt in veel landen erkend als een van de meest charismatische choreografen van haar generatie. In haar voorstellingen onderzoekt ze verschillende manieren van misbruik van arbeidskrachten uit de Filipijnen. Ze zoekt daarbij altijd de lichtpuntjes in serieuze onderwerpen en legt stereotypen over Filipijnen en gemeenschappen in Zuidoost-Azië in het algemeen bloot. 

Magic Maids

Eisa Jocson en Venuri Perera komen uit landen die bekend staan om de export van huishoudelijk personeel. Magic Maids duikt in de Europese geschiedenis van heksenjachten en hun directe gevolgen voor de uitbuiting van vrouwenarbeid, met name huishoudelijk werk in het Mondiale Zuiden, maar ook in verhalen rond de vervolging van arbeidsmigranten vandaag de dag. In Magic Maids is de bezem een as die via reinigingsrituelen een brug slaat tussen de Europese heksenjachten en huishoudelijk werk, met het vegen als startpunt voor talloze metamorfoses van de onderwerping van vrouwelijke migrantenarbeiders.

Magic Maids zie je vrijdag 19 en 20 april om 20:00 uur in Frascati 3.

Meer info

© Maxime Dijks

Sinem Kavus is actrice en maker. In 2017 studeerde zij af van de acteursopleiding aan de Academie voor Theater & Dans in Amsterdam. In datzelfde jaar maakte zij haar eerste soloperformance I Used To Be Snowhite But I Drifted bij Frascati in het kader van Fraslab. Sinem heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld als maker en acteur in zowel theater als film. Als maker creëert zij performances die gaan over haar ervaringen in de wereld als vrouw en de zoektocht naar hoe mens te zijn.

© Lisa Maatjens

[uncomfortable silence] (werktitel) 

Sinem Kavus legt tijdens haar residentie de basis voor de performance [uncomfortable silence] (werktitel), met als hoofdthema rouw. Ze schrijft een tekst, en gaat op zoek naar een eigen fysieke, muzikale en beeldende taal. Sinem zal werken vanuit vragen als: hoe verandert de eerste ontmoeting met de dood je als mens? Hoe verhoud je je tot jezelf en de wereld wanneer je realiteit omslaat en vervormt door het verlies van een dierbare?  Hoe kan rouw en een existentiële crisis theatraal belichaamd worden? 

Sinem presenteert haar onderzoek voor [uncomfortable silence] (werktitel) do 25 en vr 26 april in Frascati 4.

Meer info

Residentie maart 2024

Wojciech Grudziński (PL,1991) is een Poolse kunstenaar, choreograaf en danser, gevestigd in Amsterdam. Hij onderzoekt grensgebieden en interdisciplinaire ruimtes, queerness en het omarmen van diversiteit. In zijn werk bestudeert hij onder andere de machtsdynamiek die (impliciet en expliciet) aanwezig is in theater en dans. Wojciech studeerde dans aan de Balletopleiding in Warschau en CODARTS in Rotterdam en deed zijn masteropleiding aan DAS Theater (2021-2023). Als performer werkte Wojciech samen met onder andere Dries Verhoeven, Ben J. Riepe, Marta Ziółek, Maria Magdalena Kozłowska en Ula Sickle. Eerder toonde hij bij Frascati zijn voorstelling BOW A STUDY

Threesome (werktitel)

Tijdens zijn residentie zal Wojciech werken aan Threesome (werktitel), Een onderzoek naar drie legendarische Poolse dansers uit het communistische tijdperk: Stanisław Szymański, Wojciech Wiesiołłowski en Gerard Wilk.  Drie invloedrijke dansers, wiens plek in de dansgeschiedenis is overschaduwd door hun queer identiteit. Met zijn onderzoek wil Wojciech gemarginaliseerde personen, die verloren zijn gegaan in de dansgeschiedenis, aan het licht brengen. Hoe maak je de erfenis van onze queer voorouders tastbaar?

Residentie december 2023

© Lore Mechelaere

David Roos (Amsterdam, 2000) studeerde in 2022 als acteur af aan de Toneelacademie Maastricht. Sindsdien woont hij in Brussel en studeert hij filosofie. Zijn werk is talig en filosofisch. Puttend uit de literaire en artistieke canon verbindt en deconstrueert hij klassieke bronnen tot een persoonlijk en eigentijds verhaal. Zijn stijl is transparant, in de traditie van groepen als Maatschappij Discordia. Vanuit die transparantie probeert hij een transcenderende theatrale ervaring te creëren. Thema’s die daarbij terugkeren zijn taal en betekenis, schijn en werkelijkheid, de Holocaust en identiteit. Altijd is hij op zoek naar een radicaal bevragen van de eigen zekerheid. 

 Pygmalion

Voor zijn aankomende voorstelling Pygmalion (werktitel) onderzoekt David Roos een onmogelijk verlangen naar schoonheid dat diep ingebakken zit in de westerse cultuur en ons nog altijd achtervolgt. De grootsheid van een symfonie, het witte marmer van de klassieke beeldhouwkunst, de filters van een Tinderfoto: ze verhullen duistere verlangens. Kunnen wij onszelf kennen als we koste wat kost willen geloven dat onze ziel zuiver is?

Op 5 en 6 januari 2024 presenteerde David Roos zijn work in progress. In september 2024 gaat Pygmalion in première.

Presentaties

    • do 25 apr ’24
      20:00
      Frascati, Amsterdam
      Frascati 4
      Geweest
    • vr 26 apr ’24
      20:00
      Frascati, Amsterdam
      Frascati 4
      Geweest
    • vr 19 apr ’24
      20:00
      Frascati, Amsterdam
      Frascati 3
      Geweest
    • za 20 apr ’24
      20:00
      Frascati, Amsterdam
      Frascati 3
      Geweest
    • vr 5 jan ’24
      21:00
      Frascati, Amsterdam
      Frascati 2
      Geweest
    • za 6 jan ’24
      21:00
      Frascati, Amsterdam
      Frascati 2
      Geweest