LEAR

Dood Paard
di 11 mrt ’25 - za 15 mrt ’25
Een nieuw, anti-patriarchaal licht op King Lear in een razend actuele en haarscherpe bewerking.
di 11 mrt ’25
-
za 15 mrt ’25

In een tijd waarin oude machthebbers, CEO’s, presidenten en dictators hun greep op de wereld willen behouden en verstevigen, werpt Dood Paard met een anti-patriarchale blik een nieuw licht op King Lear. Hoe laat de oudere generatie de maatschappij achter voor haar kinderen? Waarom is het zo moeilijk om de controle los te laten over een wereld waarin zij niet meer hoeven te leven? Wat is waar, wat is fake? Wat is waanzin, wat is wijsheid? Wie is er werkelijk te vertrouwen?

Koning Lear is in de winter van zijn leven en besluit zijn rijk op te splitsen en onder zijn dochters te verdelen. De grootte van het erfdeel hangt af van de liefde die de dochters aan hun vader betuigen. De twee oudste dochters, Goneril en Regan vleien Lear en putten zich uit in liefdesverklaringen. De jongste, Cordelia, zijn oogappel, weigert mee te doen aan deze poppenkast en vindt dat haar liefde voor zich spreekt. Daarop ontsteekt Lear in woede onterft haar en verbant haar naar Frankrijk.

King Lear is een van de meest complexe stukken van Shakespeare met veel personages en plotlijnen. Dood Paard vertaalt het origineel zelf en maakt een razend actuele en haarscherpe bewerking.

Credits

van en met Manja Topper, Tomer Pawlicki, Jorn Heijdenrijk, Pablo Fontdevila, Ruben Westendorp, Yousra Boukantar, Abdelkarim El Baz en Ramses van de Hurk tekst William Shakespeare vertaling Kuno Bakker, Manja Topper affiche Kuno Bakker

Over Dood Paard

Toneelgezelschap Dood Paard werkt als een collectief. Het artistieke team bestaat uit de toneelspelers Manja Topper, Kuno Bakker en Tomer Pawlicki en technisch producenten Ramses van den Hurk en Michael Yallop. 

Dood Paard maakt voorstellingen op basis van uiteenlopende inspiratiebronnen: klassieke teksten, moderne klassiekers, nieuwe teksten, actuele thema’s. Het werk is eigenzinnig en open, rauw en filosofisch, humoristisch en pijnlijk, controversieel en bejubeld, uitzinnig en ingetogen. In november stond Dood Paard op het podium met een herneming van Wie is er bang voor Virginia Woolf?