© Esmée de Vette

The Bone Algorithm

Amos Ben-Tal / OFFprojects, Gosse de Kort & Salvador Breed
di 18 feb ’25 - za 22 feb ’25
Kan de innerlijke werking van Kunstmatige Intelligentie worden teruggedraaid in Natuurlijke Intelligentie?
di 18 feb ’25
-
za 22 feb ’25

De ruimte beweegt de dansers, hun beweging genereert geluid, het geluid herontwerpt de ruimte... Het resultaat is een delicaat samenspel van oorzaak en gevolg, maar wie is het instrument en wie is de bestuurder? The Bone Algorithm is een interdisciplinaire voorstelling met een kinetische installatie die muziek produceert door de beweging van de dansers. 

Amos Ben-Tal, Gosse de Kort en Salvador Breed bundelen na PART (2022) en Interval (2021) opnieuw hun krachten en verkennen het thema de ‘devolutie’ van technologie. De voorstelling laat ons nadenken over een mogelijke toekomst, waarin een kantelpunt wordt bereikt en de technologie wordt geïmiteerd door het bestaan.

Wat voor wezens zouden we worden? The Bone Algorithm is niet alleen intrigerend voor de ervaren dansliefhebber, maar ook voor fans van beeldende kunst en nieuwe muziek. Met een verweving van krachtige dans, geluid en beeld creëren de drie kunstenaars een totaalervaring voor het publiek.

Na de voorstelling wordt het publiek uitgenodigd om het instrument zelf te 'bespelen' en de ruimte te verkennen.

Interactieve aftertalk en Q&A

De makers en performers nodigen het publiek uit voor een informele aftertalk na afloop van de voorstelling op dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag. Tijdens het nagesprek wordt verteld over het maakproces en is er ruimte voor het stellen van vragen. Ook kan het publiek zelf de installatie verkennen. 

Credits

concept Amos Ben-Tal, Gosse de Kort, Salvador Breed choreografie Amos Ben-Tal ruimtelijke dramaturgie Gosse de Kort geluid en compositie Salvador Breed dans Alex Blondeau, Luca Cacitti, Xanthe van Opstal lichtontwerp Xavier van Wersch artistiek advies Yvan Dubreuil ontwerp en ontwikkeling Gosse de Kort akoestiek onderzoek en uitvoering Xavier van Wersch Xavier van Wersch elektronica Bas Bossinade metaalconstructie Rijk Broertjes techniekassistent Arisz van Wersch artistiek Amos Ben-Tal, Aurélie Cayla, Yvan Dubreuil, Milena Twiehaus productiemanager en financiën Delta Lowe technisch coördinator Xavier van Wersch marketing Mar Fu Qi beeld Milena Twiehaus/OFFprojects trailer Harmen Straatman productie OFFprojects coproducent Nederlands Dans Theater (NDT), Parkstad Limburg Theaters partners Korzo, The Grey Space In The Middle financiële steun Gemeente Den Haag, FONDS21, Gravin van Bylandt Stichting, Zabawas 

De pers over Amos Ben-Tal / OFFprojects

"Het afzetten van die steeds vrijer golvende, kronkelende danserslichamen – de botten met de spieren, de pezen, de zenuwbanen en de zintuigen – tegen het rechte en rigide metalen grid is een zeer geslaagde vorm om dat fysiek te onderzoeken." Theaterkrant

"De prachtige constructie is meer dan een oogstrelend decor (...) Binnen deze ingenieuze constructie moeten de drie dansers, kruip-door-sluip-door, bij elke verandering hun weg zoeken. Het is een voortdurende, spannende interactie: de danser ‘bespeelt’ de installatie en beïnvloedt vorm en volume van de ruimte. Omgekeerd hebben ruimte en geluid consequenties voor de dansers." NRC reportage van The Bone Algorithm

Over de makers

OFFprojects is een collectief van voormalige dansers van het NDT en Batsheva Ensemble dat zich verzamelt rondom het werk van choreograaf en musicus Amos Ben-Tal. Eerder was Songs and Silences bij Frascati te zien. Daarnaast werkte OFFprojects de afgelopen jaren succesvol samen met interdisciplinair kunstenaar Gosse de Kort (Interval, 2021) en geluidskunstenaar Salvador Breed (PART, 2022).

In beide stukken vonden de makers een symbiose van hun kunstvormen en maakten ze innoverende voorstellingen. Interval werd genomineerd voor de prestigieuze Zwaan voor meest indrukwekkende dansproductie en PART werd door de pers benoemd tot een van de beste voorstellingen in 2022.