© Milena Twiehaus

The Bone Algorithm

Amos Ben-Tal / OFFprojects, Gosse de Kort & Salvador Breed
di 18 feb ’25 - za 22 feb ’25
Kan de innerlijke werking van Kunstmatige Intelligentie worden teruggedraaid in Natuurlijke Intelligentie?
di 18 feb ’25
-
za 22 feb ’25

De ruimte beweegt de dansers, hun beweging genereert geluid, het geluid herontwerpt de ruimte... Het resultaat is een delicaat samenspel van oorzaak en gevolg, maar wie is het instrument en wie is de bestuurder? The Bone Algorithm is een interdisciplinaire voorstelling met een kinetische installatie die muziek produceert door de beweging van de dansers. 

Amos Ben-Tal, Gosse de Kort en Salvador Breed bundelen na PART (2022) en Interval (2021) opnieuw hun krachten en verkennen het thema de ‘devolutie’ van technologie. De voorstelling laat ons nadenken over een mogelijke toekomst, waarin een kantelpunt wordt bereikt en de technologie wordt geïmiteerd door het bestaan.

Wat voor wezens zouden we worden? The Bone Algorithm is niet alleen intrigerend voor de ervaren dansliefhebber, maar ook voor fans van beeldende kunst en nieuwe muziek. Met een verweving van krachtige dans, geluid en beeld creëren de drie kunstenaars een totaalervaring voor het publiek.

Na de voorstelling wordt het publiek uitgenodigd om het instrument zelf te 'bespelen' en de ruimte te verkennen.

Credits

choreografie Amos Ben-Tal installatie en ruimtelijke ontwerp Gosse de Kort geluid en compositie Salvador Breed dans Alex Blondeau, Luca Cacitti, Xanthe van Opstal artistiek advies Yvan Dubreuil productie OFFprojects partners Nederlands Dans Theater (NDT), Korzo coproducent Parkstad Limburg Theaters Heerlen OFFprojects wordt structureel ondersteund door de Gemeente Den Haag 

Over de makers

OFFprojects is een collectief van voormalige dansers van het NDT en Batsheva Ensemble dat zich verzamelt rondom het werk van choreograaf en musicus Amos Ben-Tal. OFFprojects werkte de afgelopen jaren succesvol samen met interdisciplinair kunstenaar Gosse de Kort (Interval, 2021) en geluidskunstenaar Salvador Breed (PART, 2022).

In beide stukken vonden de makers een symbiose van hun kunstvormen en maakten ze innoverende voorstellingen. Interval werd genomineerd voor de prestigieuze Zwaan voor meest indrukwekkende dansproductie en PART werd door de pers benoemd tot een van de beste voorstellingen in 2022. 

De pers over Amos Ben-Tal / OFFprojects

“Mateloos fascinerend wat Ben-Tal doet met perceptie van ruimte, tijd en menselijk handelen.” ★★★★ Trouw over Seconds

“Tegenover de door techniek aangedreven objecten en de beperkingen en risico’s die hieruit voortkomen, manoeuvreren de dansers zich vol overtuiging, maar verliezen ze nergens hun gevoel voor menselijkheid.” Jury VSCD Zwanen over Interval

“Choreograaf Amos Ben-Tal, geluidskunstenaar Salvador Breed en het Ragazze Quartet demonteren de compositie van Beethoven om het voor de ogen en oren van het publiek weer glorieus in elkaar te zetten.” Het Parool over PART