© Anne Claire de Breij

Bergen verzetten

Ferhat Kaplan / Theater Rast
di 8 okt ’24 - do 10 okt ’24
Het menselijke verhaal achter twee criminelen.
di 8 okt ’24
-
do 10 okt ’24

Noodgedwongen nemen twee hooggeplaatste compagnons de taak op zich om drugs te verpakken. Het werk dat ze aan het begin van hun carrière vaak hebben uitgevoerd, roept confronterende herinneringen op aan hun verleden vol onomkeerbare keuzes in carrière, liefde en familiepaden. 

Tussen charismatische mannen in snelle bolides groeide Ferhat Kaplan op in de ruige straten van Brabant. Hoewel sommigen opgroeiden tot de meest beruchte criminelen in de onderwereld, kent Ferhat ze als zorgzame en liefdevolle familiemensen die financiële hulp boden aan mensen in nood.

De menselijke invalshoek op de zelfkant inspireerde Ferhat tot het maken van deze op waarheid gebaseerde voorstelling. Want wat is beter? Een kwaadaardige multinational-CEO of een liefdevolle narcocrimineel? 

Credits

concept Ferhat Kaplan tekst Ferhat Kaplan en Charlotte Scott-Wilson regie Charlotte Scott-Wilson dramaturgie Bodil Sezen Matheeuwsen spel Ferhat Kaplan, Jean Pierre Nshimyumuremyi muziek Naaz Mohammad lichtontwerp Rodrigo Ribeiro kostuum Leila El Alaoui scenografie Wael Qadriyeh

In de pers

"Theater RAST weet in een haast filmische setting een spanning op te bouwen waarvoor je best een beetje regen wil doorstaan." ★★★★ NRC 

"Klassieke noodlotstragedie, innemend gespeeld door een beweeglijke Kaplan en een rotsvaste Nshimyumuremyi." Theaterkrant 

Over Theater RAST

Theater RAST staat met haar voeten in de veranderende samenleving. Vanuit het Turks-Nederlandse DNA reageren de makers op theatrale wijze op wat er om ons heen gebeurt, zowel in Amsterdam, Nederland als de wereld. RAST geeft een persoonlijk gezicht aan culturen en conflicten die voor veel mensen ver van hun bed lijken.

Theater RAST komt met verhalen die niet vanzelfsprekend op de Nederlandse podia te zien zijn. Van de dramaturgisch gefundeerde, muziektheatrale stijl van Şaban Ol, de koerdisch-etnische bril van Celil Toksöz, de gestileerde benadering van Ada Ozdogan, de feministische urban storytelling van Aysegül Karaca tot aan de luchtige aanpak van complexe thema’s door Ferhat Kaplan.