© QiQi van Boheemen, What The Studio

Anatomy of a Suicide

LENZ / Frascati Producties
di 7 jan ’25 - do 20 feb ’25
Nederlandse vertolking van veelbekroonde voorstelling over pijnlijke erfenissen die doorleven in drie generaties vrouwen.
di 7 jan ’25
-
do 20 feb ’25

Drie generaties vrouwen raken verstrikt in de onzichtbare draden van intergenerationeel trauma. In de muren van het familiehuis dat Bonnie, de jongste dochter, heeft geërfd, lijken onderdrukte spoken op te duiken. Moet ze het verleden eerst opgraven om vooruit te kunnen in haar leven?

Bonnie’s moeder Anna, dertig jaar eerder, worstelt met angst en verdrinkt in pijnlijke herinneringen. Ze zoekt ontsnapping in drugs en vindt troost in de kleine schoonheden van het leven. Nog verder terug, in 1972, probeert Bonnie's grootmoeder Carol te ontsnappen aan haar sluimerende doodswens binnen een verstikkende samenleving. Ze kiest voor het enige leven dat haar gegund is: ze wordt huisvrouw en moeder.

De drie vrouwen bestaan in verschillende tijden, maar hun verhaal wordt tegelijkertijd verteld. De levens van de moeders en dochters echoën door het gedeelde familiehuis waar ze naast elkaar opgroeien, verliefd worden, kinderen baren en onvermijdelijk sterven. Hoe kan je helen van een trauma dat niet van jou is? Hoe bevrijd je je van de patronen die door de generaties heen zijn doorgegeven? Is er nog liefde te vinden onder al het verborgen leed dat we ‘familie’ noemen?

Anatomy of a Suicide is een revolutionair, modern toneelstuk van de bekroonde Engelse schrijver Alice Birch (o.a. Succession, Normal People), dat de werking van familietrauma en de relatie met de dood onderzoekt. Na succesvolle uitvoeringen in Londen (regie: Katie Mitchell, 2017), New York en Berlijn brengt een breed team van jonge spelers en ontwerpers deze veelgeprezen tekst voor het eerst naar Nederland. De gloednieuwe enscenering van LENZ geeft vorm aan een intergenerationeel spookhuis dat onontkoombaar ontwaken zal.

Over LENZ

LENZ (Marit Hooijschuur, Erasmus Mackenna en Roel Pronk) maakt voorstellingen op de grens tussen theater, live muziek en performance. Toegewijd aan de underground en outsiders in de hedendaagse samenleving, creëert LENZ portretten van de worstelende mens, op zoek naar radicale empathie in een hopeloze wereld. Terugkerende thema’s zijn emancipatie, mentaal leed en de verloren toekomst. Op muzikaal vlak laat LENZ zich beïnvloeden door muziekgenres als folk, noise en drone.

Sinds 2021 is LENZ verbonden aan Frascati Producties. Hier maakte het collectief eerder de muzikale moordsprookjes Sheath and Knife (Schede en Mes, 2021) en Katie Cruel (2023) en het moderne, digitale spookverhaal HAUNTOLOGY (2024). Begin 2024 ontving LENZ de Subsidie Nieuwe Makers van Fonds Podiumkunsten, waarmee het drietal in 2025 de eerste Nederlandse vertolking gaat maken van het bejubelde stuk Anatomy of a Suicide (2017) van Alice Birch (VK).

  • Premiére: do 9 jan 2025 20:30
  • Gesproken taal: Nederlands
  • Let op: zelfdoding is een thema. Denk jij aan zelfdoging? Neem 24/7 gratis en anoniem contact op met 113 Zelfmoordpreventie via 0800-0113 of chat op 113.nl.
Onderdeel van

Credits

tekst Alice Birch enscenering LENZ (Marit Hooijschuur, Erasmus Mackenna en Roel Pronk) regie, lichtontwerp, muziek en geluidsontwerp Erasmus Mackenna vertaling Roel Pronk spel Bauke van Boheemen, Maartje Braakman, Julia Diepstraten, Marit Hooijschuur, Folashade Ilemobade, Sabine van Kuipers, Roel Pronk, Romy Vreden en Jurjen Zeelen scenografie Kevin Pieterse kostuumontwerp Daphne de Winkel regie begeleiding Thibaud Delpeut begeleiding spel Maria Kraakman begeleiding geluid Tos Nieuwenhuizen regieassistentie Julija Filipović

               

LENZ in de pers

"Een gelaagde vertelling over existentiële angst en een tiener in rouw." ★★★★ de Volkskrant over HAUNTOLOGY

"De voorstelling omarmt de duisternis op een bijzondere, mooie manier, inhoudelijk, visueel en op muzikaal niveau." Theaterkrant, Keuze van de Cricitus over Sheath and Knife

Pers over Anatomy of a Suicide (UK, 2017) 

"De meeste producties vereisen één keer gezien te worden. De enscenering van Katie Mitchell van Alice Birch' betoverende en serieuze nieuwe drama is drie keer kijken waard." ★★★★★ The Times

"Birch heeft een gave voor radicaal experiment." ★★★★ The Guardian