© OOSTBLOK

NTF: HUNTER

Courtney May Robertson
vr 16 feb ’24 - wo 11 sep ’24
Een fysieke en cinematografische viering van het monsterlijke. Nominatie Mime / Performanceprijs 2024.
vr 16 feb ’24
-
wo 11 sep ’24

Diep verscholen in een ondergrondse kamer, speelt HUNTER met het idee van een verlossingsproces als in een klassieke tragedie, waarbij een personage door lijden tot inzicht komt. Maar, in deze tragedie voert performer en choreograaf Courtney May Robertson ‘levensbevestigende monsterlijkheden’ uit op zichzélf en haar levensgrote dubbelganger.

Het duo - de één van vlees en bloed, de ander gemaakt van schuim en siliconen - toont de interne kwellingen en extases van een individu in conflict met een maatschappij waarin ‘puurheid’ de morele standaard is.

Geïnspireerd door horror, BDSM en melodrama schildert Courtney May Robertson een beeld waarin het groteske, seksuele perversie en overdaad triomfantelijke symbolen worden voor lichamelijke autonomie en empowerment. Toeschouwers worden uitgenodigd om een ruimte te betreden waarin de rigide tweedeling tussen afstoting en aantrekkingskracht verdwijnt. Voortgestuwd door een industriële soundscape gecomponeerd door Acidic Male, omarmt Hunter zelfvernietiging als een daad van zelfbehoud. 

Nominaties

  • Nominatie Mime / Performanceprijs 2024

Uit het juryrapport:

"Courtney May Robertson bewees zich eerder als begenadigd performer en toont zich nu in HUNTER ook als zeer uitgesproken en uitdagende maker. Virtuoos put ze uit verschillende idiomen zoals mime, krumping, dans en poppenspel. Deze verkenning van schoonheid in het perverse is een indrukwekkende prestatie."

  • Podiumpas niet geldijg tijdens NTF op 10 & 11 sep
  • Aanbevolen leeftijd: 16+ 
  • Duur: 75 min
  • Let op: De voorstellingen bevat flitsende lichten en verwijzingen naar zelfverwonding, die als schokkend ervaren kunnen worden.
  • Di 10 september in We Are Public-programma

Credits

concept, choreografie, video design & performance Courtney May Robertson sound design Puck Schot (Acidic Male) puppet design Ronald Schinkelshoek, Zoe Morgan licht + stage design Manuel Boutreur kostuumontwerp Matija Franjes discomfort devices BNDSN dramaturgie Lara van Lookeren movement assistent Olympia Kotopolous creative producer Lena Meijer PR & communicatie Jannes Heidinga co-producers Dansateliers, Dans Brabant, ICK Artist Space & Grand Theater Groningen met steun van Stimuleringsfonds Design Grant, Fonds 21, AFK & Gemeente Rotterdam met dank aan Yoko Haveman

In de pers

" Hunter maakt heel beheerst tastbaar waar iemand die pijn zoekt van droomt en waar die daadwerkelijk gaat." Theaterkrant, Keuze van de criticus

Over de maker

Courtney May Robertson (Schotland, 1992) is een Rotterdamse performer en maker. Na haar afstuderen in 2013 sloot ze zich aan bij Club Guy & Roni's Poetic Disasters Club. Sindsdien heeft ze veelvuldig opgetreden in heel Europa in werk van onder meer Jan Martens, Connor Schumacher en Florentina Holzinger. In 2015 begon Courtney met het creëren van haar eigen kleinschalige / DIY geproduceerde performances. Als getraind danser begint Courtney's werk met het lichaam, maar overspant het verschillende disciplines waaronder video, generatieve kunst, schrijven en beeldende kunst. Terugkerende onderwerp in haar werk draait om een wijdverspreid fenomeen dat ze heeft gedefinieerd als 'het meedogenloze verlangen om te domineren’. 

Voor het concept van THE WOMAN DESTROYED kreeg ze De Troffel 2020; Festival Cement’s stimuleringsprijs voor jonge makers. Ook werd ze genomineerd voor de Belgische equivalent, de Roel Verniers Prijs van Het Theater Festival België. In 2021 ontving ze de Young Artsupport Amsterdam (YAA) prijs. Haar korte solo the pleasure of stepping off a horse when it’s moving at full speed (2020), werd geselecteerd voor Aerowaves Twenty22. Momenteel zijn Dansateliers, ICK Amsterdam en Dans Brabant coproducenten van haar werk. Courtney's voorstellingen zijn te zien geweest in Nederland, Noorwegen, Polen, Ierland, Denemarken, België, Frankrijk, Italië en Zweden.