© Richard Terborg

SIXTH

Priscilla Vaudelle (LostProject) in coproductie met Frascati Producties
wo 14 sep ’22 - do 24 nov ’22
NO FILTER HERE: Een muzikale voorstelling die aanklacht doet tegen het moderne schoonheidsideaal.
wo 14 sep ’22
-
do 24 nov ’22

Sixth is verdwenen. Het laatste wat men van haar heeft gezien, is een duistere post op een van haar socials.

In SIXTH hosten de vier collega’s Sam, Rox, Lav en Angie een nieuwe liveshow genaamd No Filter Here. De show spoort het publiek aan om hun ongezouten mening te geven over het laatste nieuws dat viral gaat op social media. Van juicy celebritynieuws tot relatieproblemen; het viertal neemt geen blad voor de mond en geen onderwerp blijft onbesproken.

De muzikale theatervoorstelling SIXTH gaat over een bekende influencer genaamd Sixth. Nadat Sixth een kwetsbare, ongefilterde full-body foto van zichzelf plaatste op haar Instagram, werd zij zonder pardon het topic van de aflevering van No Filter Here. De comments na de liveshow waren genadeloos en dreven Sixth tot een onomkeerbare beslissing. Haar moeder liet via de Instagram van haar dochter weten dat Sixth vermist is.

SIXTH toont de keerzijde van sociale media en houdt de kijkers een spiegel voor over het online gedrag van jongeren, waarin de scheidingslijn van het on-en offline leven steeds vager wordt. 

  • Duur: 90 min
  • Aansluitend een nagesprek van 30 minuten, met uitzondering van vr 16 en za 24 sep
  • Première 16 september 2022, 21:30. 
  • Di 20 sep opgenomen in het programma van We Are Public
  • Wo 21 sep zijn er camera's aanwezig voor een registratie. Het publiek zal niet worden gefilmd.

Credits

concept en regie Priscilla Vaudelle medemakers/ spel Lavinia Aronson, Roxy Verwey, Samantha Cherish Wielkens, Angelika Naingie compositie en muziek Alvin Lewis en Patrick Mijnals songwriter Nino Pattiasina dramaturgie Stephen Liebman lichtontwerp Varja Klosse licht en geluid Martin Kaffarnik en Wouter Versteege regie-assistentie Erwin Kiene marketing Gigiano Hertog en Vurgil Bruyning campagnebeeld Richard Terborg visagie Merrelin Janssen MMKP styling Odair Pereira productie Channa Begbie zakelijk producent Pearl Boamah coproductie en begeleiding Frascati Producties speciale dank aan Brian Kemble, Yahmani Blackman & HAYP

       

In de pers

"In haar nieuwe voorstelling Sixth legt regisseur Priscilla Vaudelle die gevaarlijke paradox van sociale media even geestig als genadeloos bloot. [...] Tempo en grapdichtheid zijn hoog, de spokenwordteksten knap en raak en er zijn opzwepende muzikale intermezzo’s met (uitstekende) zang en dans – Vaudelles liefde voor musical (ze maakte eerder de fijne Bijlmer-musical Bims) is in elke scène voelbaar. " ★★★★ de Volkskrant

''Een aanklacht tegen het huidige schoonheidsideaal, maar niet op een strikt moralistische manier; eerder in een indringende, mooi empathische benadering laten de makers zien hoe we dit samen in stand houden en hoe we ook kunnen kijken hoe we dat anders kunnen aanpakken.'' Recensie Theaterkrant

''Dat is ook wat ik onder de aandacht wil brengen: dat mensen om schoonheidsidealen na te streven, bereid zijn om hun leven op het spel te zetten.'' Priscilla Vaudelle tijdens Met het Oog op Morgen op NPO 1

''Ik wil mensen echt even door elkaar schudden, zodat het gesprek op gang komt. Want anders liken we morgen gewoon weer de volgende post'' Priscilla Vaudelle in gesprek met De Telegraaf

Over Priscilla Vaudelle

De Amsterdamse theatermaker Priscilla Vaudelle (1982) studeerde in 2013 aan de ATD. Tijdens haar studie richtte zij het collectief LostProject op. In haar werk geeft Priscilla zichtbaarheid aan mensen en verhalen die doorgaans geen podium vinden. Met snelle montages, muziek, spoken word, rap en dans zet ze de toon voor verhalen die recht uit het hart van de stad komen: krachtige, universele voorstellingen, over actuele thema’s als identiteit, seksualiteit, sociale druk en opvoeding, die veel weerklank vinden bij een divers publiek. Vaudelle maakte eerder met een zeer overtuigende jonge cast Man Down (2018) en The World Is Yours (2019).

Vanaf 2019 is Vaudelle verbonden aan Frascati Producties. Zij maakte hier End of the Road, een vooronderzoek naar opgroeien in een Surinaams-Nederlandse jas en Klas 5 waarin jonge mannen via rap, spoken word, film en theater de confrontatie aangaan met hun man-zijn en de wereld. In haar laatste Frascati-coproductie, de muzikale voorstelling BIMS, volgden we het verhaal van een groep jonge Bijlmerbewoners, vechtend tegen gentrificatie en racisme. BIMS was de eerste stap in een reeks muzikale voorstellingen, waarbij Vaudelle met componisten en songwriters onderzoek doet naar de kracht van songs in een maatschappelijk urgent verhaal - op zoek naar een nieuwe musicaltaal. Dit onderzoek verricht ze de komende jaren onder de vleugels van Frascati Producties.