Sense

Catoo Lustig, Emre Varlik, Wybe de Haan / ATD Regie
Wed 14 Jun ’23 - Sat 17 Jun ’23
Hoe kunnen we in een alsmaar snellere en vollere wereld de constante stroom aan input verwerken?
Wed 14 Jun ’23
-
Sat 17 Jun ’23

We hebben het nodig niet alsmaar te ‘vullen’ maar ook de ruimte te nemen om te leeg te laten. Hoe komen we daartoe wanneer we opgroeien met snelheid, online contact en afleiding?

In SENSE word je mee op reis genomen naar een innemende compositie van Emre Varlik, in een hypnotiserende scenografie door Wybe de Haan en een verfijnde regie van Catoo Lustig.  

Hoe gaan we om met ‘verwerkingsruimte’ en welke waarde geven we daaraan? Hoe kunnen we in een alsmaar snellere en vollere wereld gehoor geven aan de behoefte aan verwerkingsruimte (de tijd/ruimte die we nemen om alles wat binnengekomen is te laten dalen en op diens eigen tijd te laten landen)?

Levend in een online geglobaliseerde wereld, waar alles altijd mogelijk is, waarin ieder moment van verveling of twijfel ingevuld kan worden met input. En waar spiritualiteit diens definitie ontstegen is en ‘zweverig’ wordt gevonden. Het ‘buitengewone’ is geen wezenlijk deel van gezondheid meer. Onverklaarbare fysieke ervaringen worden liever vervangen door korte verklaarbare filmpjes. 

Die constante stroom aan input is een gegeven en hoeft geen probleem te zijn. Online media en globalisering maken het leven voor velen makkelijker, kleurrijker en groter. Maar de behoefte aan ‘verwerkingsruimte’ wordt er wel urgenter door. We hebben het nodig niet alsmaar te ‘vullen’ maar ook de ruimte te nemen om te leeg te laten. Hoe komen we daartoe wanneer we opgroeien met snelheid, online contact en afleiding?

  • Duration: 60 min.

Triggerwarning:

  • During part of the performance, the room will be completely dark. We especially want to warn people with Nyctophobia about this.
  • In the performance there will be stroboscopic effects in the form of flickering light.
  • The benches you are sitting on during the performance will slowly tilt over at a certain point.
  • You could experience this as very intense.
  • However, there is no danger. You will be tilted by 4 expertly trained people.
  • Are you unsure about experiencing the performance SENSE: the production managers can answer your questions.

Credits

regie, concept, kostuum Catoo Lustig compositie Emre Varlik performance Emre Varlik, Emil Dorph, Inez Reintjes, Simone van der Steen productie Gemma van Kruijsbergen, Ariadne Sergoulopoulou scenografie, lichtontwerp Wybe de Haan techniek Jonny Mehrez begeleiding regie Renée Copraij begeleiding scenografie Vinny Jones

Over de makers

Catoo Lustig (zij/haar, 1999) studeert af als regisseur aan de Academie voor Theater en Dans te Amsterdam. In haar voorstellingen wil ze met radicale empathie de wereld kritisch maar compassievol bevragen. Hiervoor maakt ze anti-helden tot haar hoofdpersonages, om zo haar publiek uit te dagen zich te identificeren met mensen die doorgaans buiten de norm vallen. Catoos voorstellingen combineren repertoire toneel met live muziek en hebben een sterk visueel karakter. In SENSE experimenteert zij met een andere vorm: ervaringstheater. 

Emre Varlik is muziek-theater maker, muzikant en acteur. Daarnaast verzorgt hij regelmatig het sounddesign van theaterproducties. Emre studeerde af aan de Turkse volksmuziek afdeling van Codarts Rotterdam (2021). Emre speelt Baglama, wat ook wel bekendstaat onder de naam ‘Saz’. De Saz is een eeuwenoud instrument dat bespeeld werd door troubadours in Turkije. ‘Een troubadour is een muzikant, dichter, reiziger, acteur, verhalenverteller en bemiddelaar. Een troubadour is misschien wel een muziek-theatermaker.’  Emre is in zijn werk op zoek naar de hedendaagse vormen van een troubadour. 

Wybe de Haan, wonend in een klein pipowagentje, studeert dit jaar af als scenograaf aan de Academie voor Theater en Dans te Amsterdam. Hij is in het scenografievak gerold vanuit een, op zijn twaalfde opgericht, theatercollectief:  ‘Theatergroep Zurøck’. Waarmee veelal op locatie gewerkt werd. Ruimte, beeld en publieksopstelling speelden daar een grote rol. Wybe maakt ruimtes en ruimte bewegingen voor én vanuit het menselijk lichaam als ontvanger. Hij zoekt in de scenografie naar het gevoelsmatig ervaren van een voorstelling of een kunstwerk.