Beginnings

Tijdens Beginnings werken nieuwe makers onder de vleugels van Frascati Producties aan een theatraal onderzoek. Na een maand voorbereiding, tonen zij drie avonden op rij hun eerste proeve in de vorm van een double bill

De eerstvolgende editie is in september 2024. Scroll verder voor meer infomatie!

Beginnings February 2025 

© Eva Roefs
Hajar Fargan
Hajar Fargan (1997), after obtaining a bachelor’s degree in Cultural Anthropology from the University of Amsterdam, also completed the Academy of Theatre and Dance at Amsterdam University of the Arts. She appeared in Branden, directed by Abdel Daoudi, and played the lead in Najib Amhali’s debut film Triq Salama. Her solo production Meet the Method was included in Amsterdam Fringe 2023.

Theatrical research edition feb 25

Diary of a movement - Hajar Fargan / Frascati Producties

A figure wanders through a space full of memories. Displaced from the inside, no name, no present, and no future. A figure with a desire to take root: but who still feels at home where they live now? And what big stories are still around for us to cling to?

A play with language and sound, in visuals and audio, of echoes, shadows, of silhouettes and contours. Of everything, except for something.

© Milagro Elstak
© Milagro Elstak
© Milagro Elstak

Beginnings september 2024

Theatrical research Sep 2024

De kat is een hond - Raygin Fullinck / Frascati Producties

na een tijdje viel het me gewoon op dat als jij in een kamer in slaap viel, dat dat dan automatisch de slaapkamer werd ook als het eerst de woonkamer, de keuken of het balkon was- het werd dan gewoon de slaapkamer omdat jij erin sliep. 

Hoe verlegt een ontmoeting met een ander de grens van wat je kent? In De kat is een hond gaan twee mensen in verschillende situaties de dialoog aan. In taal, beweging en muziek. Het resultaat is soms grappig of confronterend, maar vaak ongemakkelijk. Hoeveel ruimte mag je nog innemen als de ander al alles heeft bepaald? Wat staat vast en wat is nog onzeker? Hoe leer je de stappen van de subtiele dans van verlangen en wederzijdse instemming?

Milagro Elstak
Milagro Elstak
Milagro Elstak

REGRESSIE - Jelle Huizinga / Frascati Producties

Een teken, een signaal, een symptoom van iemands lijden. Een taal die ons vertelt over een toestand die begrepen dient te worden. Een strijd met zelfdestructieve behoeftes, gedachtes en gevoelens. Een zoektocht naar zacht zijn in een harde wereld vol adrenaline.

Jelle Huizinga onderzoekt door middel van tekst, beweging en geluid persoonlijke vragen rondom de angst om terug te vallen. Geïnspireerd door de muzikaliteit en de directheid van punk en rap duikt hij dieper in zijn lopende onderzoek naar transgressie in lichaam, geluid en tekst.

Milagro Elstak
Milagro Elstak
Milagro Elstak

Beginnings februari 2024

Theatrale onderzoeken editie feb 24

The terrestrial gathering of the mermaids - MingJou / Frascati Producties

MingJou zoomt in op de levenservaringen van Oost-Aziatische lichamen die wonen in een vreemde stedelijke oceaan. Gebruikmakend van beeld, beweging en muziek, creëert  een oceanisch landschap van liefdesliedjes, worstelingen, desoriëntatie en genezingsrituelen. Ze nodigt bevriende performers Yooha, XiaoXiao en Ping-En uit om haar te begeleiden tijdens deze reis, om samen hun stemmen te hervinden.  

hell: live (in capslock) - Holy Dirt / Frascati Producties

“I believe I am in Hell, therefore I am.”  - Arthur Rimbaud 

In hell : live (in capslock) gaat Holy Dirt op zoek naar een plek met meer nut dan de aarde. In deel 1 van hun drieluik: Heaven only knows, hebben ze hun hoop gevestigd op de hel.  ​​​Door middel van absurdistische beelden, teksten en bewegingen, banen zij zich een weg door dit dodenrijk. Is pijn het medicijn tegen zinloosheid? 

Beginnings september 2023

Theatrale onderzoeken editie sep 23

Toni Blackwell's: MEDUSA - Toni Blackwell / Frascati Producties

Toni Blackwell zet de mythe van Medusa samen met actrice Nora El Koussour naar haar eigen hand om een tragisch verhaal over onrecht, onschuld en identiteit te vertellen. In Toni Blackwell’s: MEDUSA onderzoekt Toni Blackwell in hoeverre haar Medusa zich los kan maken van hetgeen dat mensen in haar zien. Zij gaat op zoek naar wie ze is en wie ze had kunnen worden. Om een ode te brengen aan de onbegrepen overlevende(n). 

BEAUTYBOMB - Catoo Lustig / Frascati Producties

Als je beslist dat dit het einde is, ontstaat er ruimte. Je kunt besluiten wat je achterlaat en hoe mensen je zullen herinneren. In BEAUTYBOMB ontmoeten we de 'girl failure'. De vrouw die maanden in bed ligt omdat ze de wereld maar niet te pakken krijgt. Ze vult haar dagen in haar prinsessenkamer, waar ze het leven en de zin ervan bevraagt. Ze neemt een besluit en maakt van haar failure een bloody succesverhaal. Met als uitgangspunt de bewerking van Bombsong van Thea Dorn, is BEAUTYBOMB een onderzoek naar nihilisme en de leegte die je kunt voelen in een vol bestaan. 

Beginnings december 2022

Theatrale onderzoeken editie dec 22

Yurodifice - Nazar Rakhmanov/ Frascati Producties

In de theater-video- performance Yurodifice onderzoekt Tataars-Russische choreograaf Nazar Rakhmanov, in samenwerking met queer-punkmuzikant Leonid Kotel'nikov (aka fake_trailers), de gevolgen van het innerlijk gebroken en ontheemd te zijn.

A divine aversion to DYING - Just Van Bommel / Frascati Producties

A divine aversion to DYING is een donker-absurdistische voorstelling over onze eindigheid en ons onvermogen ons voor te stellen hoe het is om niet te bestaan. 

Beginnings oktober 2022

Theatrale onderzoeken editie okt 22

However strange this may seem - we continued to move - Maja Grzeczka (AHK Mime, 2020) / Frascati Producties

In However strange this may seem - we continued to move onderzoeken Matteo Rita Bifulco en Estefano Romani wat het betekent om anno nu een persoon, een mens, te zijn in relatie tot elkaar. Ze bevragen hoe archetypes ons gemeenschappelijk denken over mens-zijn vormgeven en de relaties die we met elkaar opbouwen beïnvloeden. 

De wereld mist een woord - David Roos & Tabor Idema (Toneelacademie Maastricht 2022) / Frascati Producties

Als je goed om je heen kijkt, zie je dat alles een naam heeft. En toch, als je wat beter om je heen kijkt, zie je dat niet alles te zeggen is. De wereld mist een woord. Wie zal het zeggen? In een eigen fysieke vormentaal, bewegend tussen slapstick en performancekunst, verkennen Tabor Idema en David Roos de grenzen van expressie. De wereld mist een woord is hun derde samenwerking.

Beginnings oktober 2021

Theatrale onderzoeken editie okt 21

Schede & Mes - Erasmus Mackenna  / Frascati Producties

Geïnspireerd door middeleeuwse Schots-Iers moordsprookjes is Schede & Mes een portret van de driehoeksverhouding van slachtoffer, dader en getuige, en hoe die rollen voortdurend in elkaar overlopen. Met korte ontmoetingen en live gespeelde Schots-Ierse folk muziek wordt het publiek meegenomen door de duistere krochten van een leven getekend door onophoudelijke ellende, snakkend naar vrede, bereid om tot het uiterste te gaan.

Things when they're gone - Gerben Vaillant / Frascati Producties

Things when they're gone is een atmosferische en ambigue mime-performance. Misschien voelt het nog het meest alsof je naar een sub-cultuur kijkt die in een wereld leeft die haar vorm verloren heeft, maar waar de mensen desondanks op hun gemak zijn. Als een soort eigentijdse dodendans bewegen ze zich op de ruïnes van oude ideeën en tradities. 

A DREAM THAT BELONGS TO NO ONE (EEN DROOM DIE AAN NIEMAND TOEBEHOORT)  (LNP) - Asa Horvitz / Frascati Producties 

Performers bespelen lange draden, afgestemd op de frequenties van de ruimte, een sonisch landschap scheppend waarin het publiek wordt uitgenodigd om de tijd voorbij te laten gaan. Middels een proces waarin lied, gebaar, en dans worden geschikt en herhaald, creëren de performers in A DREAM THAT BELONGS TO NO ONE een ruimte waar beelden -whatever images- worden opgeroepen, van zich laten horen, bevraagd kunnen worden…

The Ends - Zephyr Brüggen / Frascati Producties

Hoe kunnen we ons enerzijds verhouden tot de diepere tijdslagen die aan onze aarde ten grondslag liggen, en anderzijds tot de prangende vragen waar we in het hier en nu voor staan? Hoe doorvoelen we enerzijds dat onze aanwezigheid op deze aarde eindeloos klein is, en kunnen we anderzijds geloven dat we verandering teweeg kunnen brengen en kunnen vechten tegen de destructie van de aarde die de mens zelf teweeg heeft gebracht? In The Ends probeert regisseur Zephyr Brüggen kosmologische vraagstukken met een massa van 10 tot de 53e kilogram met een tijdsspanne van 10 tot de 100e jaar te vertalen naar de ruimte en tijd tussen de vier muren van Frascati 2.