Ontmoet de makers: Hajar Fargan & Roos Bottinga
Wegens persoonlijke omstandigheden heeft Roos Bottinga haar onderzoek De Kleine Zeemeermin helaas stil moeten leggen en kan ze het resultaat daarvan niet presenteren tijdens de Double Bill. Het deel van Hajar: Dagboek van een beweging wordt wel gespeeld. De aanvang blijft 20:00 uur, maar vindt plaats in Frascati 4.
Roos Bottinga en Hajar Fargan maken - twee jonge theatermakers met scherpe observaties, een liefde voor taal en een drang om verhalen te vertellen die schuren én raken. Van 13 t/m 15 februari presenteren ze hun werk in Beginnings, met Bottinga’s De Kleine Zeemeermin en Fargans Dagboek van een Beweging. Maar eigenlijk zijn ze al lang niet meer ‘beginnend’. Tijd om kennis te maken!
Hajar Fargan: poëzie in beweging
Hajar Fargan zoekt in haar werk naar wat ongrijpbaar is: herinneringen, identiteit en de plekken die we ‘thuis’ noemen. In Dagboek van een beweging doolt een naamloos personage door een landschap van echo’s en schaduwen – een spel met taal, klank en ruimte.
Naast theatermaker is Hajar ook acteur en antropoloog. Ze speelde in Branden, was de hoofdrol in Triq Salama en maakte indruk met haar solovoorstelling Meet the Method op Amsterdam Fringe. Onlangs was ze te horen bij NPO Radio waar ze een voicemail achterliet voor Mandy Woelkens. Hierin deelde ze in poëtische woorden haar verbondenheid met Marokko. Beluister hier het fragment.
Kom kijken, laat je meenemen in de werelden van Roos en Hajar en ontdek hoe zij met hun scherpe blik en eigenzinnige verhalen de toekomst van het theater vormgeven.
Roos Bottinga: van zeemeerminnen tot kippentheater
Roos Bottinga zoekt in haar voorstellingen naar de dunne scheidslijn tussen humor en ongemak, tussen het absurde en het diep menselijke. In De Kleine Zeemeermin volgen we een vrouw die zichzelf heeft getransformeerd tot zeemeermin, een keuze die ze volledig heeft doordacht. Toch?
Haar fascinatie voor transformatie en perspectiefverschuivingen leidde ook tot Hen, een voorstelling waarin niet de mens, maar een kip een theatertekst heeft geschreven. Roos won met dit idee de open call van Het Nationale Theater en Theater Bellevue, die vroegen: “hoe leren we weer luisteren naar de natuur?’’ Toen ze die oproep las, moest ze denken aan een artikel over de verbeeldingskracht van dieren. "Als je je iets kunt voorstellen, kun je ook kunst maken," dacht ze zei Roos in een interview met de Volkskrant. Dat werd het startpunt voor een tragikomische satire waarin de mens zich plots moet verhouden tot een kip als auteur.