Pierre Bal-Blanc: Employment Contract
Volgens die overeenkomst moest Bal-Blanc tegen betaling elke dag een taak uitvoeren van minder dan vijf minuten, gedurende de twee maanden van de tentoonstelling Gegendarstellung: Ethik und Ästhetik im Zeitalter von AIDS. Het werk “Untitled” (Go-Go Dancing Platform) van Félix González-Torres uit 1991 vormt de sokkel waarop de performance plaatsvindt en waardoor de ‘object gaze’ tot stand komt.
In de video wordt de kijker zo getuige van de transformatie van persoon tot kunstobject. Het maakt de diepere lagen van het werk van de Cubaanse artiest zichtbaar, en geeft gewicht aan het perspectief van de performer. De omdraaiing van de ‘gaze’ - die tot stand komt door een perspectiefwissel waarin de bezoeker van de tentoonstelling alleen een sokkel ziet, wachtend op een lichaam om te ontvangen, of het spectakel van een in zichzelf gekeerde dans - wordt gezien als toonaangevend voor een in die tijd nieuwe receptie-esthetica.
Over de maker
Jeff Wall Production, zo heet het productielabel dat is opgericht door Pierre Bal-Blanc. Het is tevens de titel van zijn eerste project uit 1988, gewijd aan de artiest met dezelfde naam. Het onderwerp van dit baanbrekende project is sindsdien het handelsmerk geworden van de volgende projecten.
WORK WORK WORK
Tijdens WORK WORK WORK opent Frascati vier dagen lang haar deuren als museum voor performancekunst. Elke dag is het gebouw acht uur, een werkdag, geopend. Dries Verhoeven co-cureert het programma met eigen werk en dat van anderen tot een groot aantal performances, beeldende kunst- en videowerken over de relatie tussen werkgever, werknemer en (kunst)consument. Gezamenlijk onderzoeken de kunstenaars de politiek van het werkende lichaam anno nu en in de toekomst.