Tehching Hsieh: One Year Performance 1980-1981

De legendarische Taiwanese performancekunstenaar Tehching Hsieh belichaamt de zichzelf disciplinerende mens. In zijn veelgeprezen One Year Performance 1980-1981 onderwerpt hij zich aan een gekmakende discipline: een jaar lang klokt hij elk uur in op een prikklok.  

 

Om het stuk in te luiden scheert Hsieh net als bij zijn andere One Year Performances zijn hoofd kaal en brengt een gedrukte intentieverklaring uit. Het hele jaar lang draait zijn leven om deze ene gecontroleerde, terugkerende handeling. Hij mag niet te ver afdwalen van zijn studio in New York en slapen doet hij niet langer dan zo’n 50 minuten aan een stuk. 
 
Slaaptekort wordt uitgespeeld tegen de eis om continu rechtop te staan en zichtbaar te zijn. Telkens wanneer hij inklokt, neemt Hsieh met een 16mm camera een foto van zichzelf, strak in de houding naast de klok. De beproeving resulteert in één van de meest ijzingwekkende en extreme performances ooit gemaakt door een kunstenaar: een zes minuten durende video van Hsieh's trillende lichaam, zwevend naast een draaiende klok, geteisterd door het razendsnel verstrijken van een immense tijdgolf. Met 24 beelden per seconde wordt elke dag gewelddadig samengeperst tot ruwweg één seconde aan film. 
 
De prikklok uit het werk is​ verzegeld en getekend door David Milne, directeur van een kunststichting uit New York, die tevens optrad als getuige om de echtheid van de gebruikte ponskaarten te verifiëren. Toen de performance na een jaar ten einde liep, werden de voorwerpen zorgvuldig door Hsieh zelf gearchiveerd en de resultaten geanalyseerd. Gedurende het hele jaar had hij van de geplande 8.760 keren ponsen maar 133 keer verzaakt. 

Over de maker

Tehching Hsieh werd in 1950 geboren in Nan-Chou, Taiwan. Hij liet zich opleiden tot zeeman en gebruikte zijn diploma als toegangsbewijs om naar de Verenigde Staten te emigreren. Daar verbleef hij 14 jaar illegaal totdat de staat hem in 1988 amnestie verleende. Eind jaren ‘70 begon Hsieh in New York met het creëren van vijf One Year Performances en een Thirteen Year Plan. Met zijn vergaande gebruik van tijd en het vervagen van de grens tussen leven en kunst ontwikkelde Hsieh zich tot één van de meest radicale stemmen in de hedendaagse kunst.

De eerste vier One Year Performances maakten van Hsieh een gevestigde naam in de New Yorkse art scene; zijn laatste twee stukken, waarin hij zich doelbewust afsloot van de kunstwereld, luidden een tijdperk van opzettelijke onzichtbaarheid in. Nadat hij deze eis aan zichzelf ophief, maakte Hsieh een comeback met tentoonstellingen over de hele wereld. Doing Time was te zien in het Paviljoen van Taiwan op de 57e Biënnale van Venetië in 2017, en One Year Performance 1980-1981 is tentoongesteld in Tate Modern, MoMa en het Guggenheim Museum. Hsieh woont momenteel in Brooklyn, New York. 

WORK WORK WORK

Tijdens WORK WORK WORK opent Frascati vier dagen lang haar deuren als museum voor performancekunst. Elke dag is het gebouw acht uur, een werkdag, geopend. Dries Verhoeven co-cureert het programma met eigen werk en dat van anderen tot een groot aantal performances, beeldende kunst- en videowerken over de relatie tussen werkgever, werknemer en (kunst)consument. Gezamenlijk onderzoeken de kunstenaars de politiek van het werkende lichaam anno nu en in de toekomst.


Bekijk hier de andere werken van WORK WORK WORK