La Isla Bonita
La Isla Bonita bestaat uit de performers Luit Bakker, Milou van Duijnhoven, Mirthe Labree, Aukje Schaafsma en Lisa Schamlé, en was verbonden aan Frascati Producties t/m 2022. Het collectief maakt fysiek, beeldend theater met een maatschappijkritische focus. Het werk is energiek en associatief, ritmisch, ontregelend en grappig. Clichés worden schaamteloos uitvergroot tot in het absurde en als toeschouwer herken je het nieuws, Facebook, je buurvrouw en jezelf. Voor elke voorstelling koppelen de spelers een inhoudelijk thema aan een fysieke speelstijl. Zo ontstaat een combinatie van tekst en mime die ruimte schept voor een frisse blik op thema’s die ons allemaal aangaat.
De leden van La Isla Bonita studeerden in 2015 gezamenlijk af aan de opleiding Theatraal Performen van de Toneelacademie Maastricht met de voorstelling La Isla Bonita, waarin vijf vrouwen de problematiek van bootvluchtelingen onder de aandacht brengen middels een ritmische gymnastiekshow. De voorstelling werd een instant hit en er volgde een uitgebreide tournee. Vervolgens maakten zij Dogs of War (Parade, 2016); een performance geïnspireerd door het SM-subgenre Puppy Play, waarin zij zich verdiepten in het gegeven dat Nederland de belangrijkste leverancier is van getrainde vechthonden aan bezette Palestijnse gebieden.
In 2017 maakte La Isla Bonita bij Frascati’s proevepodium Fraslab La Lucha Libre. In samenwerking met Over het IJ Festival werkten zij deze proeve vervolgens uit tot een volwaardige locatievoorstelling (2017) en scoorden een instant festivalhit. Ditmaal liet de groep zich inspireren door de glamourwereld van Mexicaanse en Amerikaanse worstelshows. Recht onder de neus van het publiek gingen zij elkaar fysiek en verbaal te lijf, meedogenloos, onontkoombaar en bij vlagen hilarisch. Vol overgave voerden zij een persoonlijk, psychologisch gevecht tegen elkaar én tegen alle clichés over mannen, vrouwen en seks.
In 2018 dook het performancecollectief in het diepe met de Frascati productie Atlantis, een voorstelling over de houdbaarheidsdatum van vis, vrouwen en de wereld in het algemeen. Vijf hydrofeministische zeemeerminnen met een forse vin leggen hun onderwaterwereld bloot, een wereld waarin alles stroomt en met elkaar in verbinding staat. Met hun ‘waterig denken’ dagen zij de toeschouwer uit de eigen manier van denken onder de loep te nemen. Een uitnodiging om doemscenario's, oordelen, principes en verwijten los te laten en samen te zwemmen, beter te kijken en opnieuw te herinneren. Een uitnodiging tot nieuwsgierigheid. Terwijl hun schubben langzaam opdrogen in de theaterzaal, verlangen ze naar de vrije natuur, pure schoonheid en het eeuwige evenwicht tussen de elementen, de mens en de wereld. Hoe lang duurt het voor ze gaan stinken? Voor Atlantis werkte la Isla Bonita met Paul van der Laan als eindregisseur en Simon/e van Saarloos voor de verdieping van het contextuele programma.
In 2019 presenteerde La Isla Bonita De Managers (Frascati Producties in coproductie met Over het IJ Festival) onder eindregie van Suze Milius. De voorstelling ging in première tijdens Over Het IJ Festival 2019. In 2021 kwam het collectief uit met hun allernieuwste en tegelijkertijd laatste voorstelling onder de vlag van Frascati Producties. Odette, kater en de lul is een duister, erotisch en dystopisch toekomstsprookje over de maakbaarheid van het bestaan, gevolgd door een landelijke tour in 2021/2022.