Peteris Viksna
10 x Dans & Performance
Graag nemen we jullie mee in onze agenda: tien voorstellingen waarin dans en performance de hoofdrol spelen. Elke voorstelling biedt een unieke kijk op hoe we als mens navigeren in een wereld die voortdurend verandert. Via dromen, rituelen of bijzondere ontmoetingen ontdek je wat er gebeurt als taal naar de achtergrond verdwijnt.
Bekijk de gehele agenda, kies jouw favorieten, en duik in de wereld van Dans en Performance.
©Casper Koster
vanishing acts - Felix Schellekens / Nicole Beutler Projects
di 28 jan - za 1 feb
In vanishing acts onderzoekt Felix Schellekens die momenten in het leven waarop de tijdelijkheid voelbaar wordt. Alles verdwijnt: onze omgeving verandert, jijzelf verandert, en alles wat je probeert vast te houden glipt vroeg of laat door je vingers. Hoe leer je de eenzaamheid te omarmen die komt kijken bij het besef dat alles voortdurend in beweging is?
COME TOGETHER (10) - GREENHOUSE / Frascati Producties
wo 5 feb - vr 7 feb
In februari 2025 viert COME TOGETHER zijn tiende editie! Als jaarlijkse gathering voor vernieuwende en grensverleggende performancekunst markeert deze jubileumeditie niet alleen een feestelijke mijlpaal, maar ook een cruciaal moment voor de Amsterdamse performance-scene.
Dream Archive: Live Collection - Andrea Božić & Julia Willms / TILT i.s.m. de Premonitions Agency
di 18 feb - do 20 feb
Welkom bij het Dream Archive: Live Collection - publieke droomverzamelsessies. Dit initiatief van een overheidsinstantie heeft als doel om dromen van burgers te verzamelen en deze te analyseren om mogelijke toekomstscenario's te voorspellen en externe gebeurtenissen te beïnvloeden. Wil je jouw droom doneren aan het Droomarchief?
©Milena Twiehaus
The Bone Algorithm - Amos Ben-Tal / OFFprojects, Gosse de Kort & Salvador Breed
di 18 feb - za 22 feb
De ruimte beweegt de dansers, hun beweging genereert geluid, het geluid herontwerpt de ruimte... Het resultaat is een delicaat samenspel van oorzaak en gevolg, maar wie is het instrument en wie is de bestuurder? The Bone Algorithm is een interdisciplinaire voorstelling met een kinetische installatie die muziek produceert door de beweging van de dansers.
©Thomas Lenden
Trying to get cozy in the dark dark void - FADAT
do 20 feb & vr 21 feb
Twee wezens bestaan in een groene leegte. Deze afgrijselijke vlakte strekt zich uit in alle richtingen, waardoor ze niet meer in staat zijn het alles van het niets te onderscheiden. De grenzen van hun bestaan vervagen, terwijl ze een intense verbondenheid voelen met alles wat was, alles wat is, en alles wat ooit zal zijn. Alles is mogelijk omdat er nooit iets zal gebeuren. In de leegte dreigt gevaar door hun onaantastbaarheid.
The Oracle: Ritual for the Future - Victorine van Alphen
vr 28 feb - za 1 mrt
In een immersief landschap van schermen en moderne rituelen wordt de toeschouwer verleid zich te verhouden tot zowel (bizarre) dagelijkse praktijken als verregaande toekomstbeelden en visoenen waarin artificiële intelligentie en robots onze sensualiteit herijken.
©Paul Sixta
We play so hard it hurts - Fernando Troya
vr 28 feb & za 1 mrt
We play so hard it hurts is een solo geregisseerd en uitgevoerd door Fernando Troya. Via de verborgen rijken van de cruisingcultuur, duikt hij in zijn zoektocht naar intimiteit. De performance synthetiseert autobiografische sporen, aan de hand van de tijdloze allegorie van Peter Pan, om de complexiteit van queer identiteit te onderzoeken en te vieren. Tijdens Amsterdam Fringe 2024 werd We play so hard it hurts bekroond met de International Bursary Award.
©Casper Koster
PEEKABOO - Maxime Dreesen
vr 7 mrt
PEEKABOO is een visioen waarin de wereld een seksspeeltuin is. Dit universum verbeeldt nieuwe manieren van contact via cruising: het zoeken van vluchtige, seksuele contacten in de buitenlucht. Theatermaker Maxime Dreesen benadert dit fenomeen als het verdwalen in een web van experimentele relaties en onverwachte ontmoetingen.
Listening to the Planets - Ari Teperberg
di 11 mrt - do 13 mrt
Ik ben naar The Planets (1917) aan het luisteren, een monumentaal orkeststuk van de Britse componist Gustav Holst. Hoor je het ook, wanneer je naar mij kijkt? De muziek verandert in woorden, beelden, beweging. Ik probeer nog dieper te luisteren en in de klanken hun maker te ontwaren, een man die zich staande hield in een afschuwelijke oorlog waar hij zelf niet voor had gekozen. Zijn muziek verandert op het podium in bewegende materie - het cirkelt rond, vervormt, verdwijnt en verschijnt weer.
©Peteris Viksna
The End - Part 2 - Arno Schuitemaker
di 15 apr & wo 16 apr
“Fascinerend van begin tot eind.” Hyperfysiek en betoverend: de voorstellingen van choreograaf Arno Schuitemaker weten telkens op ongeëvenaarde wijze te overdonderen. Als een van de meest intrigerende makers van dit moment smelt hij dans, performance en invloeden uit de beeldende kunst en clubcultuur indrukwekkend samen tot unieke theaterervaringen.