Pygmalion, of de billen van het beeld

David Roos
wo 18 sep ’24 - za 16 nov ’24
Een muzikale solovoorstelling over de verliefdheid op een standbeeld. Tussen liefde en lust, tussen kunst en porno, tussen ons en ons verlangen.
wo 18 sep ’24
-
za 16 nov ’24

Voortbordurend op de klassieke mythe over een beeldhouwer die verliefd wordt op een standbeeld, verkent theatermaker David Roos een onmogelijk verlangen naar volmaaktheid, dat diep ingebakken zit in de westerse cultuur. Ons geweten moet zuiver zijn, onze geliefden goddelijk, onze sixpacks van marmer. Als je goed om je heen kijkt, zie je dat alles een standbeeld is.

Pygmalion, of de billen van het beeld is een humoristisch, bij vlagen virtuoos en aangenaam ontregelend theatraal essay. Een filosofisch steekspel over schoonheid en identiteit, dat zich onder meer afspeelt in het 16e-eeuwse Florence en het 21e-eeuwse onlydudes.com. In samenwerking met Joris Takken, ruimtelijk geluidsontwerper van het gerenommeerde 4DSOUND, bouwt David Roos een theatrale wereld waarin taal en muziek elkaar ingenieus versterken.

Na zijn residentie bij Frascati en de Kunstenwerkplaats in Brussel gaat Pygmalion, of de billen van het beeld dit najaar bij Frascati in première. David Roos maakt hiermee zijn debuut als solomaker.

  • Gesproken taal: Nederlands
  • Première: do 19 september 2024 20:00 uur

Credits

concept, tekst en spel David Roos dramaturgie Doris de Vries geluidsontwerp Joris Takken lichtontwerp Wout Panis begeleiding Vincent van den Berg schrijfcoaching Karolien De Bleser posterbeeld Tabor Idema muziek Ludwig van Beethoven, Pianoconcert no. 3 in c klein, op. 37, uitgevoerd door Krystian Zimerman en de Wiener Philharmoniker o.l.v. Leonard Bernstein met dank aan Erasmus Mackenna, KWP Kunstenwerkplaats, Frascati Producties, BAC ART LAB, Theaterbroedplaats De Sloot en 4DSOUND

Over David Roos

David Roos (Amsterdam, 2000) is acteur, schrijver en theatermaker. Sinds zijn afstuderen aan de Toneelacademie Maastricht in 2022 werkt hij vanuit Brussel, waar hij eveneens filosofie studeert. Als acteur was hij verbonden aan gezelschappen als Internationaal Theater Amsterdam, Ontroerend Goed en de Toneelmakerij. Daarnaast is hij lid van het Amsterdamse collectief Schwung en maakt hij eigen werk. Voorstellingen van zijn hand stonden eerder op Jonge Harten, het Love At First Sight Festival en Wijsgerig Festival Drift. 

Zijn werk is talig, filosofisch en humoristisch. Puttend uit de literaire en artistieke canon verbindt en deconstrueert hij klassieke bronnen tot een persoonlijk en eigentijds verhaal. In een transparante stijl en gebruikmakend van zo min mogelijk techniek streeft hij naar een overstijgende theatrale ervaring. Thema’s die daarbij terugkeren zijn schijn en werkelijkheid, schoonheid, de Tweede Wereldoorlog, (groeps)identiteit en taal. Altijd bevraagt hij radicaal de eigen zekerheid. 

De pers over David Roos

Met de muziek van Beethoven als tegenspeler bevraagt Roos thema’s als schoonheid en seksualiteit in een overweldigende, dynamische en zeer muzikale lecture-performance waarin muziek en tekst compleet samenvallen.Theaterkrant