Holland Festival: The Divine Cypher
-
di 18 jun ’2420:30PremièreFrascati, AmsterdamFrascati 1
-
wo 19 jun ’2420:30Frascati, AmsterdamFrascati 1
Credits
choreografisch en scenograpisch concept Ana Pi video Ana Pi onderzoek en interpretatie Ana Pi licht creatie Bia Kaysel licht herinterpretatie Jean-Marc Ségalen stage management Bia Kaysel, Jean-Marc Ségalen muziek en sonoriteiten Jideh HIGH ELEMENTS, Emy de Pradines, Auguste de Pradines, Ezili Nenenn Ô, Julien Creuzet, Maya Deren echte herinneringen, gedroomde dialogen en/of meervoudige samenwerkingen Katherine Dunham, Maya Deren, Emy de Pradines, Lumane Casimir, Martha Jean-Claude, Toto Bissainthe, Marie-Ange Aurilin, Ginite Popote, Tara El, Wendy Désert, Gerda Boisguené, Murielle Jassinthe, TRVANIA, Jenny Mezile semiotisch advies Profe. Dre. Cida Moura filosofisch advies Profe. Dre. Maria Fernanda Novo plastic advies Julien Creuzet filter ontwerp Emilien Colombier kostuums Carla de Lá, Miliane Rodsil, Isabella Rodsil contributies scenografische realisatie Studio Julien Creuzet, Garance Cabrit, Louis Somveille productie en verspreiding NA MATA LAB, Hanna Mauvieux co-productie The Patricia Phelps de Cisneros Research Institute, Museum of Modern Art, Terra Batida, Be My Guest — Réseau international pour les pratiques émergentes, La Briqueterie CDCN du Val-de-Marne, CNDC, Angers, Kunstencentrum Vooruit Gent onderdeel van het samenwerkingsprogramma Hauts-de-France / Vlaanderen co-productie film met participatie van Fondation Cartier pour l’art contemporain Soirées Nomades gesteund door SPEDIDAM, Région Île-de-France, DRAC Ile-de-France
Over de maker
Ana Pi (Brazilië/Frankrijk, 1986) is choreograaf en beeldend kunstenaar, ze onderzoekt Afro-diasporische dans en urban dance en is hedendaags danser en docent. Haar werk is verbonden met reizen. Haar praktijk draait om begrippen als transit, verplaatsing, erbij horen, overlapping, herinnering, kleur en gewone gebaren. In 2020 richtte ze het NA MATA LAB op voor choreografisch, poëtisch en politiek onderzoek.
NoirBLUE—les déplacements d’une danse (2018, 27 min) is haar eerste documentaire en VÓS (2011, 5 min 30 sec) haar eerste video-essay. In haar stukken O BΔNQUETE, COROA, NoirBLUE, DRW2 en Le Tour du Monde des Danses Urbaines en 10 villes verbindt ze choreografie, spraak en installatie. Onder de naam CORPO FIRME; danças periféricas, gestos sagrados, geeft zij sinds 2010 dansworkshops.
The Divine Cypher is een project in Haïti waarvoor ze een kunstbeurs in Latijns-Amerika ontving van het MoMA (New York) en het Cisneros Instituut. Ze is ook associate choreographer bij het project Dancing Museums in Frankrijk en associated artist bij het productiebureau Latitudes Contemporaines.
Samen met Ghyslaine Gau en Annabel Guérédrat ontwikkelde ze de choreografische tentoonstelling WOMEN PART 3. Voor de installatie Rádio Concha werkte ze samen met de filosofe Maria Fernanda Novo en in RACE, haar nieuwste essay waarin dans en beeld worden gecombineerd, met @FavelinhaDance en Chassol.