The Automated Sniper
-
di 5 feb ’1920:30Frascati, AmsterdamFrascati 1
Let’s make art great again
De geschiedenis van de menselijke strijd is een verhaal van steeds grover geweld toegebracht over een steeds grotere afstand. Welke ethiek kunnen we nog toepassen, nu de sterkste partij zich heeft teruggetrokken van het slagveld en nu oorlog en computergames nauwelijks nog van elkaar te onderscheiden zijn? In The Automated Sniper worden twee performers beschoten met een automatisch wapen, door afgevaardigden uit het publiek én op afstand vanuit het Midden-Oosten. Hun performance over de kunst van het oorlog voeren wordt letterlijk aan flarden geschoten en ontaardt in een choreografie over de gamificatie van geweld.
‘In een even hilarische als pijnlijke vergelijking tussen kunst, gamen en oorlog, roept Hetzel vragen op over de rol van fictieve, online oorlogsspelletjes in de huidige politieke werkelijkheid. (…) Een knap theatraal essay over de herijking van ons begrip van oorlog.’ ★★★★ Theaterkrant
Credits
concept & regie Julian Hetzel machine ontwerp Hannes Waldschütz dramaturgie Miguel Angel Melgares performers Bas van Rijnsoever, Claudio Ritfeld, Ana Wild, Zaid Saad, Atef Ali Aljaffal techniek Tymen Bergman, Dirk Houthoff, Vincent Beune artistieke samenwerking Joachim Robbrecht kostuumontwerp Karianne Hoenderkamp lichtontwerp Nico de Rooij dramaturgie assistent Luc Groen, Artun Alaska foto BAM Photographers met dank aan Grand Theatre Groningen productie Frascati Producties in samenwerking met Ism & Heit coproductie Gessnerallee Zürich (CH), Beursschouwburg Brussel (BE), Göteborg dans & teater festival (SE), Uzès danse (FR), wpZimmer Antwerpen (BE), Attenborough Centre for the Creative Arts Brighton (UK), met steun van Fonds Podiumkunsten NL
In een knappe opbouw transformeert de ruimte van witte galerie waarin twee kunstenaars met objets trouvés abstracte sculpturen creëren, tot slagveld met bewegende doelwitten.