© Annaleen Louwes

A Case for the Existence of God

Theater Rotterdam: Erik Whien
di 9 jan ’24 - za 10 feb ’24
Een hartroerend pleidooi voor hoop, zélfs wanneer alles verloren lijkt.
di 9 jan ’24
-
za 10 feb ’24

Erik Whien brengt met A Case for the Existence of God (★★★★★ de Volkskrant / ★★★★★ Trouw / ★★★★ NRC) een hartroerend pleidooi voor hoop, zélfs wanneer alles verloren lijkt. In dit nieuwe stuk van de Amerikaanse toneelschrijver Samuel D. Hunter zien we een onwaarschijnlijke vriendschap tussen twee vaders ontstaan. Twee mannen die op het eerste gezicht niets met elkaar gemeen hebben, behalve dat ze beiden grandioos te grazen worden genomen door het leven. Die tegenslag is de basis voor een connectie waar misschien wel iets groots, of goddelijks, in verscholen ligt.

Speeldata di 9 & wo 10 jan zijn geannuleerd. Met kaartkopers wordt contact opgenomen voor het verplaatsen naar een andere datum of verdere afhandeling. 

Twee alleenstaande vaders (gespeeld door Emmanuel Ohene Boafo en Bram Suijker) vechten voor de voogdij over hun dochters. De één kampt met geldproblemen, de ander met ingewikkelde adoptieprocedures. Beiden gaan na alle problemen uit het verleden, nu ook nog eens gebukt onder de voortdurende angst in hun vaderschap te mislukken. In A Case for the Existence of God onderzoeken de mannen op een empathische, meanderende manier hoe hoop te houden en connectie aan te gaan wanneer teleurstelling hen bijna verlamt.

“Must-see heartbreaker of a play” schreef de New York Times over het intieme en existentialistische A Case for The Existence of God. Na de successen van Verdriet is het ding met veren en Slachthuis vijf, brengt regisseur Erik Whien de eerste Nederlandse bewerking van deze bejubelde voorstelling naar het theater. In een intieme dialoog staan acteurs Emmanuel Ohene Boafo (winnaar Louis d’Or 2021) en Bram Suijker (winnaar Louis d’Or 2022 samen op de vloer. 

Credits

tekst Samuel D. Hunter regie Erik Whien spel Emmanuel Ohene Boafo, Bram Suijker vertaling Vera Morina scenografie Marloes en Wikke lichtontwerp Julian Maiwald kostuumontwerp Rebekka Wörmann muziek Thijs van Vuure

Over Erik Whien

Het theater van Erik Whien draait om de mens. Om het hoofd en alles wat daarin gebeurt. Vanaf seizoen 2016/2017 is hij onderdeel van het vaste makersensemble van Theater Rotterdam. Hij maakte hier onder andere Slachthuis vijf (met Bram Suijker in de hoofdrol), Verdriet is het ding met veren, Eindspel, Revolutionary Road, Stadsastronaut, Headroom en Find me a boring stone. Ook is Erik sinds 2021 huisregisseur bij Het Nationale Theater, daar maakte hij onder andere Sea Wall (waarvoor Emmanuel Ohene Boafo een Louis d’Or won), Every Brilliant Thing en Happy Days. 

In de pers

''Je blijft gefascineerd door het kleine maar betekenisvolle spel van de Louis d’Or-winnaars Emmanuel Ohene Boafo en Bram Suijker'' ★★★★★ de Volkskrant

''Troostrijk theater in tijden van polarisatie'' ★★★★★ Trouw

''Acteurs Emmanuel Ohene Boafo en Bram Suijker excelleren als tegenpolen die elkaar toch vinden in een sobere voorstelling'' ★★★★ NRC

"Acteur Emmanuel Ohene Boafo: ‘Het voelde goed. Maar kwam het over?’" NRC

"Toneelschrijver Samuel D. Hunter schrijft over mensen voor wie succes of erkenning niet vanzelfsprekend is." de Volkskrant