The Artists Are Present - Dag 1 route B

ICK Dans Amsterdam / Artist Space
wo 13 dec ’23 20:00
TREVOGA & Nicola Galli & Bogomir Doringer + pop up surprise performances.
wo 13 dec ’23
20:00
  • wo 13 dec ’23
    20:00
    Frascati, Amsterdam
    Frascati 3 TAAP
    Geweest

The Artists Are Present is het festival van ICK Dans Amsterdam/Artist Space waarin de nieuwe generatie kunstenaars zich presenteert aan het publiek én met elkaar de vloer deelt. Na de eerste succesvolle editie afgelopen najaar in Nieuw-West, vindt het festival nu voor het eerst plaats in Theater Frascati. Van 13 tot en met 15 december nemen de jonge dans- en performancemakers je mee op een spannende ontdekkingsreis in een dynamisch programma aan voorstellingen, installaties, onverwachte pop-up presentaties en gesprekken. 

Dag 1 route B

The Artists Are Present werkt met twee verschillende routes. Op deze manier kun je twee voorstellingen per avond zien, en genieten van contextprogramma's . Via route 1B bezoek je eerst 11 3 8 7 en dan Ultra.  Na 11 3 7 8 volgt een lecture talk van Bogomir Doringer. De avond wordt gehost Robin Nimanong, en tussen de voorstellingen door kun je genieten van scènes uit FUNK van Christian Guerematchi en de drag pop-up van Robin.

11 3 8 7 - TREVOGA

Een verontrustende reality-tv-show, een vervreemde droom na goedkope melatonine, of gewoon een omgevallen speelgoeddoos op een middelklasse woonkamervloer. 

“We raakten verstrikt in een amusante tegenstrijdigheid -- opgespannen tussen de luxueuze beloften van de media die onze champagne-escapisme overspoelen en een grimmig gebrek aan slagkracht dat gepaard gaat met het gereduceerd worden tot productie-eenheden in geabstraheerde lopende banden. Van gerichte advertenties tot op maat gemaakte inhoud tot journaals, vlogs en streamingabonnementen, wij zagen onszelf hectisch door portalen ter grootte van een scherm springen.

Geïsoleerde toeschouwers, opgesloten in onze ontevreden productieve specialisaties, nippen we aan beelden van betere levensstijlen op zoek naar een kortstondige ontsnapping aan de sleur van alledag. Als een hond die zijn eigen staart achtervolgt. Een feedback lus die met elke herhaling meer ijlend wordt. Hoe vermoeider we worden, hoe meer we onze ogen uitkijken in de hoop op bevrijding.”

Over TREVOGA

Trevoga is een nieuw opgericht danscollectief van Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK)-alumni Neda Ruzheva (BG/1999), Antonina Pushkareva (RU, 2000) en Erikas Žilaitis (LT, 1999). Alle drie hadden verschillende achtergronden in dans voordat ze de AHK betraden om de afdelingen School voor Nieuwe Dansontwikkeling, Moderne Theaterdans en Expanded Contemporary Dance te volgen. 

Ze vonden elkaar in hun gedeelde verlangen om het choreografisch proces binnenstebuiten te keren. Opgroeiend in de nevelige sociaal-politieke context van de "wederopbouw" van post-Sovjetlanden, tussen de met geweld afgedwongen morele verplichtingen van een Sovjetspook en het bedwelmende hedonisme van een pasgeboren kapitalistische droom, raken ze nogal gesteld op de overlappingen tussen onderdrukking en verleiding.

Deze zelfde ambivalentie is terug te vinden in het meeste werk van Trevoga, waar flitsende stijlfiguren uit de populaire media en de hoge cultuur hand in hand gaan met een alledaags gevoel van onbehagen. Door deze esthetische paradox knaagt Trevoga aan de mentale aanval van de snelle stad waarin ze wonen, waarbij ze hun lichamen zien als symptomen van de talloze verslavingen en het podium als middel om de vele dissonante processen en tegenstrijdige krachten te ontrafelen. Trevoga was de winnaar van de Best of Fringe award 2023.

Lecture talk with Bogomir Doringer

In deze lezing zal ICK's Associate Artist Bogomir Doringer spreken over zijn project I Dance Alone. Het project observeert dansvloeren vanuit een ‘bird’s eye view’, of wat vroeger het goddelijk perspectief werd genoemd. Menigten worden geanalyseerd als microscopische monsters. Het inzoomen op dansgebaren en anonieme dansende lichamen heeft uitgebreide kennis en inzicht opgeleverd in de clubcultuur en de transformatie ervan in tijden van sociaal-politieke veranderingen. Alsof dansende mensenmassa's als wolken zijn die veranderende weersomstandigheden aankondigen of tijden van verschuivingen en urgenties aanvoelen die eraan zitten te komen. 

In Doringer’s werk beweegt hij zich tussen het kijken naar dansende mensenmassa's, een vorm van politiek protest, en het opsporen van de versterkende krachten die dans heeft voor iedereen die durft te bewegen. Het cureren van symposia en tentoonstellingen werd een actieve methodologie in zijn werk. Het leverde hem de term "dance of urgency" op, een dans die opkomt in tijden van persoonlijke en collectieve crisis, en zo'n dans heeft als doel individuen en groepen te bekrachtigen. De presentatie wordt ondersteund door verschillende videoarchieven en visuele voorbeelden. Het belangrijkste deel van dans en de fascinatie ervoor is het niet-weten, het bewegen erin of ernaartoe.

Over Bogomir Doringer

Bogomir Doringer is een Servisch/Nederlandse kunstenaar, onderzoeker en curator. Hij promoveert aan de University of Applied Arts in Wenen met het doorlopende onderzoeksproject "I Dance Alone," dat clubbing observeert vanuit een ‘bird’s eye view’ als reactie op sociale en politieke veranderingen.

Het onderzoekt de collectieve en individuele dynamiek van de dansvloer en de verschillende functies die dans die wordt uitgevoerd heeft. Bogomir is curator en hoofd educatie en onderzoek bij Nxt Museum in Amsterdam. Hij spreekt en doceert internationaal. Sinds 2014 is hij co-curator van Envisiong Free Spaces-de publieksdag van de Stadt Nach Acht conferentie. Door zijn werk en onderzoek draagt hij bij aan verschillende internationale muziekfestivals, clubprogramma's en instellingen.

  • Duur 11 3 8 7: 35 min
  • Duur lecture talk: 30 min
  • Duur Ultra: 50 min

Credits

11 3 8 7

choreografie Trevoga Collective styling La Fam geluid Damyst licht Nadia Bekkers branding Rosa Alvarez Solano fotografie Giovanni Salice co-productie ICK Amsterdam x One Dance Week Bulgaria met de steun van NORMA Funds, Performing Art Funds NL & Amsterdam Fund for the Arts met dank aan Suzy Blok, Assen Assenov, Elianna Lilova, Karina Villafan, Dovilė Krutulytė & Anna Van Jaarsveld

Ultra

concept, regie en choreografie Nicola Galli dans en creatie Nicola Galli, Massimo Monticelli decor en lichtonwerp Margherita Dotta, Nicola Galli dramaturg Giulia Melandri geur op het podium Aquaflor Firenze productie TIR Danza coproductie Marche Teatro / Inteatro Festival, Festival Aperto / Fondazione I Teatri - Reggio Emilia met de steun van CCN Ballet de Lorraine, ATER Fondazione, Netwerk Grand Luxe artistieke residenties CCN Ballet de Lorraine accueil studio 22/23, ICK Amsterdam, Inteatro residenties, Grand Studio Bruxelles, ICK Amsterdam, Centro Culturale S. Chiara in samenwerking met Almagia Netwerk

 

 

Ultra - Nicola Galli

Voor ons, de ondergrond. Een donkere, aardse holte die onderdak biedt aan een onzichtbaar, nijver ecosysteem van organismen die zich bezighouden met het complexe proces van voortdurende verbinding, uitwisseling en transformatie van materie.

De creatie Ultra biedt een blik op een verborgen wereld en brengt een transformatief proces aan het licht dat wordt belichaamd door twee elektrische lichamen, inwoners op doorreis en bewaarders van een archief van kennis. 

Ultra moedigt ons aan om onszelf voor te stellen als ultra-mensen, verenigd in een momentum van collectieve besmetting, om de herstellende kracht van relaties tussen dingen te erkennen en een evenwichtige (re-)organisatie van de wereld waar te nemen.

Over Nicola Galli

Nicola Galli (1990, Italië) werkt aan lichaamsonderzoek en is choreograaf, danser, licht- en kostuumontwerper. Zijn onderzoek resulteert in artistieke stukken en apparaten die variëren van choreografie tot performance, van lichaamsinstallaties tot grafisch-visueel ontwerp. Vanuit de natuurwetenschappen, geometrie, astronomie, architectuur en een passie voor fotografie, is zijn blik gefascineerd door de menselijke anatomie, licht en geluid, sleutelelementen die de nauwe relatie voeden tussen de onderwerpen die de scène bewonen in een perspectief van onderlinge afhankelijkheid.

Zijn werk omarmt een transversale scenische visie, waarin het lichaam de stralende kern wordt van een artistiek onderzoek en een sensibiliteit die gericht is op de verkenning van beweging als onderdeel van verschillende wetenschappen.