© Kamerich & Budwilowitz

The Omen

Tijd van de Wolf
do 23 nov ’23 - za 23 mrt ’24
Een theatraal manifest en onderzoek naar de diepere, maatschappelijke en spirituele betekenis van anorexia.
do 23 nov ’23
-
za 23 mrt ’24

Er heeft zich een koor gevormd, een duister leger aan ongehoorde vrouwelijke stemmen dat vanuit een andere wereld tot je spreekt. Over de betekenis van het stoppen met eten.

The Omen is een theatraal manifest van Tijd van de Wolf, waarin Alexandra Broeder onderzoek doet naar de diepere, maatschappelijke en spirituele betekenis van anorexia. Het vrouwelijk perspectief is het uitgangspunt, aangezien anorexia, door de eeuwen heen, voornamelijk bij meisjes voorkomt. Bovendien wordt binnen het patriarchale systeem van behandeling geen ruimte gegeven aan de vrouwelijke stem. In deze tijd neemt het aantal meisjes dat anorexia ontwikkelt toe en ze worden steeds jonger. Wat als we deze meisjes als klokkenluiders zien? Wat brengen zij dan aan het licht? Wat wil er gehoord worden?

Na The Gift, over euthanasie bij psychisch lijden, is The Omen het tweede project waarbinnen een complex vraagstuk binnen de psychiatrie en hiermee onze samenleving centraal staat. Binnen deze projecten wordt samengewerkt met professionals uit de humanistiek, psychiatrie, filosofie en ethiek en jongeren die zelf midden in de ervaring en thematiek staan. 

De performers zijn meisjes en jonge vrouwen die anorexia hebben (gehad). Een aantal van hen was ook betrokken bij projecten The Well  (2017) en The Tree (2018/2019), beide i.s.m. Frascati Producties. Onderdeel van de voorstelling is een gesprek tussen Alexandra Broeder, de performers en Rosalie Pronk.

Rosalie Pronk is ethicus met ervaringskennis in de psychiatrie, en houdt zich bezig met complexe en gelaagde vraagstukken binnen de psychiatrie en samenleving. Voor haar proefschrift  'A dialogue on death: On mental illness and physician-assisted dying' sprak zij met artsen, patiënten en hun naasten over hun ervaringen bij een verzoek tot euthanasie bij psychisch lijden. Ze is als postdoctoraal onderzoeker verbonden aan het Radboud UMC in Nijmegen, en doet onderzoek in de kinder- en jeugdpsychiatrie. Samen met Alexandra en de performers zal zij in gesprek gaan over de ethische dilemma's die anorexia en de behandeling ervan met zich meebrengen. Durven we het niet te weten en opnieuw te kijken? 

Nyké

Een speciale rol binnen The Omen is weggelegd voor performer en zanger Nyké, de artiestennaam van Nicky Jonker. Zij heeft haar stem verleend aan meerdere projecten van Tijd van de Wolf. Ook heeft zij in samenwerking met componist Roald van Oosten het album ‘I wandered off’ uitgebracht. 

  • Duur: 60 minuten
  • Nederlands gesproken

Credits

concept Alexandra Broeder regie Alexandra Broeder zang & spel Alysha de Jong, Ankie Klut, Bo Courant, Claire de Groot, Diantha Voskuijl, Esmee Menkhorst, Esqua Wepper, Nicky Jonker, Sanne Huibers zang Nyké (Nicky Jonker) scenografie & kostuum Sacha Zwiers muziek & compositie Roald van Oosten dramaturgie Berthe Spoelstra regieassistentie & productie Nikita Oldert techniek Martijn van Nunen foto Kamerich & Budwilowitz zakelijke leiding Tamara Roos marketing & communicatie Fanny Kuitenbrouwer met medewerking van Rosalie Pronk met dank aan Stichting Mind, Levvel, Noor Courtens, Esther Bouten, Carlijn Welten / Het Huis Haarlem, Renate Lukassen/ Bodytolk, Sanne van Driel, Frascati, Nikki, Sacha, Mira e.a. mede mogelijk gemaakt door Fonds voor Cultuurparticipatie, Vriendenloterij Fonds, Amsterdams Fonds voor de Kunst, Fonds Podiumkunsten

In de pers

"Anorexiapatiënten spelen mee in voorstelling: ‘Ik offer me op voor alle meisjes die deze ruimte niet durven of kunnen innemen'" de Volkskrant

"Theatermaker Alexandra Broeder onderzoekt met haar voorstelling The Omen (...) de maatschappelijke en spirituele betekenis van anorexia. ‘Ik wil de diepere laag, het verhaal erachter, blootleggen’." Het Parool

"In de voorstelling ‘The Omen’ onderzoekt theatermaker Alexandra Broeder met negen performers, allen (genezen) anorexia-patiënten, de betekenis van een eetstoornis." NRC

Alexandra ontving in 2019 de Gieskes Strijbis Podiumprijs voor haar werk in het algemeen en de samenwerking die zij is aangegaan met de psychiatrie in het bijzonder.

Over Tijd van de Wolf

In de huidige tijd ziet Tijd van de Wolf weinig ruimte voor vragen rondom onze existentie en hoe in samenhang met anderen en het grote mysterie te leven - hoe mens te zijn tussen hemel en aarde. Tijd van de Wolf creëert ruimtes met voorstellingen, performances, gesprekken en rituelen - waar aandacht is voor het niet weten, de ontregeling en de magie. 

Met de artistieke kracht van de afzonderlijke makers Alexandra Broeder (tekst, regie), Roald van Oosten (geluidsdesign & muziek) en Sacha Zwiers (scenografie) - wordt een parallel universum opgetrokken, waarin de blik op de realiteit wordt gekanteld.