Toen ze het werk voor het eerst ontdekten waren ze direct gefascineerd. De collages zijn grimmig en tegelijkertijd dromerig, grappig en gewelddadig. In elke collage is een dominante vrouw afgebeeld die zich laat bevredigen door een onderdanige man, in elke collage houdt de vrouw een glas rode wijn vast. Naomi en Lieselot vragen zich af of de maker van deze collages een vrouw is en zien in de collages zorgvuldig, met humor gecomponeerde wraak fantasieën.
De collages zijn verhandeld in de kringen van de Art Brut en ze komen terecht bij kunstveilingen en handelaren van Lausanne tot Parijs. Zo duiken ze ook in de wereld van de Art Brut en stellen ze zich de vraag: wat is de plaats van onze schaduw in de samenleving? Ze proberen in “Birgit” de keten van opeenvolgende eigenaars van deze collages terug te traceren in de tijd, in de hoop de anonieme kunstenaar te vinden die dit werk jaren geleden gemaakt heeft.
Het Verbond
Het Verbond (werktitel) is een nieuwe ruimte binnen Frascati waar makers het voor het zeggen hebben. Het is een lab in aanbouw waarbinnen een programma wordt opgezet door makers om onderzoek, training en reflectie met elkaar en met publiek te delen.
Over Lieselot Mariën
Lieselot Mariën studeerde wijsbegeerte en rechten aan de KU Leuven, en is naast audiomaker ook dramaturg en schrijver. Zij schrijft op dit ogenblik de theatertekst voor een kindervoorstelling, in samenwerking met barokensemble Les Abbagliati (première in De Bijloke in 2024). Haar debuutroman verschijnt in 2023 bij Nederlandse uitgeverij Das Mag. In juni 2023 ging haar audiodocumentaire “Whiteout” in première op het Oorzaken Podcastfestival (De Brakke Grond).
Lieselots audiowerk wordt gekenmerkt door een rake, beeldende taal, en is vaak sterk verankerd in een diepere thematische grondlaag. In haar audiodocumentaire “Naar buiten” (NTR) keerde Lieselot bijvoorbeeld het verhaal van een uitgesloten ex-Jehovah’s Getuige binnenstebuiten door, voorbij de anekdotiek en het slachtofferschap, bloot te leggen hoe zijn levensloop bepaald werd door een letterlijk verlammende eenzaamheid. Vanuit een gevoeligheid voor de dragende onderstroom van de verhalen die ze vertelt, structureert en verwoordt Lieselot deze op zo’n manier, dat luisteraars er gevoelsmatig aansluiting bij kunnen vinden.
Over Naomi Steijger
Naomi Steijger (1994) studeerde in de zomer van 2019 af aan de regie opleiding van de Toneelacademie Maastricht. Tijdens haar afstudeerjaar volgde ze het talent ontwikkelingstraject Oorzaken Academy van het NPO fonds waar zij door de VPRO begeleidt werd. In 2018 won zij samen met Timo Tembuyser de NTR Podcastprijs voor hun podcast 88 woningraten. In 88 woningraten zongen de bewoners van een flat in Moerwijk (Den Haag) het 'Introïtus'.
In het tweede deel, BLOK - een requiem in majeur, werd het Kyrie gezongen door de bewoners van een flatgebouw in Gent. In 2020 maakten zij voor De (on)vertelde stad (Frascati Producties) het derde deel van hun requiemreeks: STEMMEN UIT BETON (Frascati Producties i.s.m. Rochdale). Voor dit derde deel componeerden ze voor en met de bewoners van de flat Groeneveen in de Bijlmermeer het derde deel van het requiem, het Dies Irae. Daarnaast maakt Steijger radiodocumentaires voor de VPRO, waaronder: Honk, huid en huis schelen maar 1 letter, Heem, ontmoetingen op een grensberg en Peeping Tom. Deze zijn uitgezonden in de podcast Docs. In samenwerking met VIA ZUID, het Laagland en Cultuurimpuls Venlo werd Heem, ontmoetingen op een grensberg naast een radiodocumentaire ook omgezet in een audio wandeling door dit opmerkelijke grensgebied.
In 2022 volgde haar tweede Frascati-productie 99 dromen; een verzameling van luisterverhalen uit de van Deysselbuurt.