Cadela Força - Capítulo I: A noiva e o boa noite cinderela
-
do 28 sep ’2319:30NL PremièreFrascati, AmsterdamFrascati 1
-
vr 29 sep ’2319:30Frascati, AmsterdamFrascati 1
-
za 30 sep ’2319:30Frascati, AmsterdamFrascati 1
Credits
concept, text, dramaturgie en mise en scène Carolina Bianchi dramaturgie en partnerschap in het onderzoeksproces Carolina Mendonça performance Blackyva, Carolina Bianchi, Chico Lima, Fernanda Libman, Joana Ferraz, José Artur Campos, Larissa Ballarotti, Marina Matheus and Rafael Limongelli vertaling en eindredactie Larissa Ballarotti, Luisa Dalgalarrondo, Joana Ferraz, Marina Matheus Nederlandse vertaling ondertitels Inge Floré (courtesy of KVS and Frascati) techniek, geluidsontwerp en originele muziek Miguel Caldas set design, kunst, grafisch ontwerp Luisa Callegari lichtontwerp João Rios video's en screenings Montserrat Fonseca Llach karaoke video Thany Sanches kostuum Tomás Decina, Luisa Callegari, Carolina Bianchi kunst assistentie en algemene artistieke samenwerking Tomás Decina samenwerking in lichaams- en stemtraining Pat Fudyda, Yantó dialoog over theorie en dramaturgie Silvia Bottiroli vertaling van teksten naar het Engels en eindredacatie Luisa Dalgalarrondo, Marina Matheus, Joana Ferras, Larissa Ballarotti vertaling naar het Frans (ondertiteling) Thomas Resendes fotos Christophe Raynaud de Lage constructie auto Xavier Rhame, Lionel Petit, Philippe Bercot, Mathieu Audejean, Pierre Dumas, Miguel Caldas, Luisa Callegari, João Rios podiummanager en productionele ondersteuning Ella de Gregoriis productie en tourmanager Carla Estefan internationaal management en verspreiding Metro Gestão Cultural (Brasil) *Intertekstualiteiten De tekst van deze voorstelling is mede geïnspireerd door een aantal auteurs. We benadrukken de medewerking van actrice Blackyva in de tekst in het tweede deel van de show, Nathalie Léger en haar boek "The White Dress", geschriften van Saidiya Hartman, het werk van de antropoloog Rita Laura Segato, de bibliografie van Roberto Bolaño en gesprekken met de kunstenaar Renan Marcondes productie Metro Gestão Cultural (Brasil), Carolina Bianchi y Cara de Cavalo in coproductie met Frascati Producties (Amsterdam), Festival d’Avignon, KVS Brussels, Maillon, Théâtre de Strasbourg - Scène européenne residency in het eindstadium van het werk La FabricA du Festival d’Avignon residencies Frascati Theater, DAS Theatre (Amsterdam), Festival Proximamente/KVS (Brussels), Festival 21 Voltz/Central Elétrica (Porto), Pride Festival (Belgrade), Greta Galpão (São Paulo) e Espaço Desterro (Rio de Janeiro) met ondersteuning van Theater Der Welt, The Ammodo Foudation, DAS Theatre Master Program, 3 Package Deal of the AFK - Amsterdam Fonds voor de Kunst / Coalition: DAS Theatre, NDSM and Over ’t IJ Festival, Kaaitheater *De voorstelling ging in wereldpremière op 6 juli op Festival d’Avignon
In de pers
"This all-too-real performance single-handedly jolted Avignon alive over the first week of the festival (...)" The New York Times
"De ene helft van het publiek eindigt muisstil. De andere helft komt als een blok overeind voor een staande ovatie (...)" de Volkskrant
"(...) een aangrijpende performance over verkrachting en femicide, die je nu en dan als een koortsachtige droom ervaart." ★★★★ de Volkskrant
"(...) een zeer ontregelend stuk dat geen pretje is om naar te kijken, maar dat je achteraf wel niet meer loslaat." ★★★★ Nieuwsblad
"Met haar performance over femicide en seksueel geweld maakte Carolina Bianchi deze zomer veel indruk." NRC
"(...) een performance die inslaat als een bom." Het Parool
"This all-too-real performance single-handedly jolted Avignon alive over the first week of the festival, turning Bianchi — an unknown, Amsterdam-based artist — into a sensation at the event." The New York Times
"(...) a milestone in the history of the Festival d’Avignon (...) One thing is certain, no one leaves the room in the state in which they entered it." Le Monde
"(...) het is een slimme en erg krachtige performance rond thema’s als verkrachting en femicide (...)" De Standaard
Over Carolina Bianchi
Carolina Bianchi is een Braziliaanse theatermaker, performer en schrijver, gevestigd in Amsterdam en in 2022 afgestudeerd aan het DAS Theatre Master. Carolina is sinds 2023 verbonden aan Frascati Producties. Haar werk beweegt tussen theater en performance, waarbij theorie en praktijk onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Haar voorstellingen vertrekken vanuit een crisisperspectief en spreken over gender, seksueel geweld en kunstgeschiedenis - soms gebaseerd op persoonlijke en/of historische gebeurtenissen.
Carolina gebruikt voor haar zintuiglijke, uitgesproken en compromisloze voorstellingen een combinatie van referenties uit literatuur, nieuws, film en schilderkunst en is altijd op zoek naar een voortdurende confrontatie met alles wat een absolute waarheid lijkt te zijn. In haar voorstellingen vertaalt zij complexe sociale en politieke kwesties naar zeer toegankelijk materiaal wat een breed publiek op een fysiek en intuïtief niveau direct aanspreekt.
De Braziliaanse is lid van het collectief CARA DE CAVALO (Horse's Face) uit São Paulo, waarmee ze o.a. creëerde: O Tremor Magnífico (De Magnificent Tremor) - 2020, LOBO (Wolf) - 2018, de openluchtvoorstelling Quiero hacer el amor (Ik wil de liefde bedrijven) - 2017 en de lecture performance Mata-me de Prazer (Dood me met Plezier).