© Thomas Lenden

The Torch, the Key and the Snake

Ainhoa Hernández Escudero
vr 3 feb ’23 en za 4 feb ’23
Een nieuwe kijk op rituelen en spirituele gebruiken vanuit een queer perspectief.
vr 3 feb ’23
en
za 4 feb ’23

spirits of vernacular beliefs

ancestors, creatures and souls, come in

possess those bodies to become the others 

as many said

     memento mori

                      bitches


     don’t forget this verse

The Torch, the Key and the Snake is een choreografie, popconcert en ritueel ineen. In de solo neemt ‘nx3’ - een medium, multiplicity, clone of another realm, nummer 3 – ons via een ritueel mee naar een ander rijk, het rijk van Blooming. Hier vallen theater en spiritualiteit samen.

In dit rijk worden collectieve spirituele gebruiken vanuit een queer en feministisch perspectief geherinterpreteerd. Met archetypes als de heks, de bouffon (de nar) en de popdiva omarmt de voorstelling tegenstellingen tussen esoterische rituelen en popcultuur, tussen kamp en kitsch, tussen spiritualiteit en theater. Moeiteloos doorkruist The Torch de verschillende werelden en verbindt hierbij sciencefiction, queerness en hekserij met theater, digitale media en popcultuur.

Blooming-the Saga

The Torch, the Key and the Snake is het eerste hoofdstuk van het overkoepelende en meerdelige project Blooming-the Saga, waarin dromen, science fiction, queerness en hekserij gecombineerd worden. Het project onderzoekt het potentieel van deze elementen om alternatieve werkelijkheden te produceren en te manifesteren. Voor het tweede hoofdstuk van de saga wil Ainhoa onder meer werken met interactie en artificiële intelligentie.

“The Torch, the Key and the Snake is de adem die slikt, de lach van de hand. Halo, migraña, epilepsie. Satelliet en nimf. Fluorkleur schreeuwt uit zijn baan. Software. Zalf in de atmosfeer, licht dat smelt door de hitte van aanwezigheid.”

  • Première: vr 3 feb 20:00
  • Duur: 50 min

Credits

concept, choreografie, regie en spel Ainhoa Hernández Escudero dramaturgie en ruimtelijk ontwerp Ignacio de Antonio Antón choreografisch advies Veza Maria Fernandez theoretische en dramaturgische begeleiding Miguel Angel Melgares, Tery Žeželj, Joachim Robbrecht and Konstantina Georgelou geluid en beeld Juliette Lizotte aka Jujul0v3 met muziek van Ange Halliwell licht ontwerp Irene Cantero kostuum Floor Van Helmond productionele ondersteuning van vrienden Samuel Godion, Albert Tarrats and Andrea González productie assistent Neda Ruzheva techniek geluid Isadora Tomasi geproduceert in het kader van DAS Theatre onderdeel van Amsterdams Fonds voor de Kunst 3Package Deal 2022-2023 met dank aan Frascati, ICK Artist Space, Centro Coreográfico Canal, Nicole Beutler Projects

Over Ainhoa Hernández Escudero

Ainhoa Hernández Escudero (zij/haar), geboren en getogen in Madrid, is een in Amsterdam gevestigde choreograaf. Ze studeerde in 2022 af aan het DAS Theatre MA programma. Haar werk verkent de gebruiken van de tegencultuur op het snijvlak van pop, post-internet esthetiek, technologie en mainstream cultuur. Ze onderzoekt het vreemde en is geïnteresseerd in wat buiten de grenzen van wat we kunnen benoemen ligt.

Ainhoa ontving de AFK 3 Package Deal 2022/2023 in de categorie Dans. Ze maakt deel uit van het choreografisch collectief Twins Experiment, het curatoriële project Saliva, en van Bastante Algo, Otros Muebles, een project dat design en choreografie combineert. Zij heeft haar werken gedeeld in contexten zoals Gessnerallee Zürich, Center for the Performance Research NY, Arqueologías del Futuro ARG, Museo del Chopo MEX, Antic Teatre BCN, La Caldera BCN, La Casa Encendida MAD, CA2M en MAD.

Ze werkte als medewerker en performer onder andere samen met Valentina Desideri, María Jerez, Meg Stuart, Andrea Zavala, Rosa Casado & Mike Brookes en Alexa Mardon. Ze kreeg steun van Balkonscènes Fonds Podiumkunsten, CA2M, La Casa Encendida, Injuve, AC/E PICE, Canal Dance Center en Centro Centro.