© Corne Du Plessis

PINA (double bill)

Kwanele Finch Thusi (ZA)
vr 7 okt ’22 21:45
De kwetsbaarheid van het zwarte mannelijk lichaam.
vr 7 okt ’22
21:45
  • vr 7 okt ’22
    21:45
    Frascati, Amsterdam
    Frascati 2
    Geweest

Met Pina bouwt Kwanele Finch Thusi aan een nieuwe mythologie van zwarte en queer lichamen en identiteiten. Hiermee opent hij/zij nieuwe kaders om de beeldvorming in de samenleving die zwarte mannelijkheid vooral ziet als sterk, krachtig en masculien terug te dringen, door de kwetsbaarheid en zachtheid van het zwarte mannelijk lichaam te laten zien. Zijn eigen zwarte queer-identiteit is het uitgangspunt voor al zijn werk. 

Kwanele Finch Thusi:

‘…As black people, our bodies are still seen as exotic exhibitions for freedom. I ask the complicated questions in this work, what do you see when you look at me? With so much of conflict that arose in 2020 & 2021, the Black Lives Matter movement underpinned the necessity and purpose of this work’.

Pina is gebaseerd op verhalen van oude en jonge zwarte mannen en de kracht van expressie, beweging en dans bij het vertellen van hun verhalen. In Pina ontleedt Kwanele Finch Thusi de beeldvorming in de samenleving over een zwarte mannelijke identiteit en het zwarte lichaam. Zo suggereren woorden en de bewegingen van het lichaam dat een zwart mannelijk lichaam sterk en fysiek moet zijn. Kwanele Finch Thusi dekoloniseert dit beeld van het zwarte mannelijke lichaam en laat in zijn solo en duet de kwetsbaarheid en zachtheid van het zwarte mannelijke lichaam en een zwarte identiteit zien. Voor Thusi is zijn eigen zwarte queer-identiteit uitgangspunt voor al zijn werk, in de kleding die hij draagt, de manier waarop hij zijn lichaam opmaakt, in zijn houding en  gedrag en in training van zijn lichaam met de fysieke sport. Zijn PINA is een ‘CRY, A SCREAM’, een queer antwoord op het gecanoniseerde historische beeld van de zwarte man.  

Kwanele Finch Thusi: 

‘PINA asks for a revision around prehistoric implications that still subjugate the black person as 'less than, inadequate and to be feared'. As black people, our bodies are still seen as exotic exhibitions for freedom. 

In the discourse, black bodies are de-textualized, recognized as exigent beings unto themselves, but also beings which exist in a complex system of others. And as such, the work helps us to trace back knowledge about the perceptions of the black body, showing how these bodies have been conceived through colonist frames and re constructed to generate knowledge about the contemporary black body which displaces it in positions of mist trust, fear and anxiety.

Within these parameters, the black body is seen through the eyes of pain and trauma. I ask the complicated questions in this work, what do you see when you look at me? With so much of conflict that arose in 2020 & 2021, the black live matter movement underpinned the necessity and purpose of this work’.

Duur: solo 40 min. / duet 40 min. / break 10 min.

Onderdeel van

Credits

choreografie Kwanele Finch Thusi dans Kwanele Finch Thusi, Kgosimang Clinton Flietor 

Over Kwanele Finch Thusi

De Zuid-Afrikaanse choreograaf en performer Kwanele Finch Thusi behaalde zijn Honours Degree in education, marketing and international relations aan de Wits University in Johannesburg waar hij ook docent dans werkzaam is. Thusi geeft workshops dans en jongerenontwikkeling in Zweden, Mozambique, Ghana, Kenia en Namibië. In de dans richt hij zich op onderwerpen als African queer identity, African diaspora en genealogie. Thusi is mede choreograaf, ontwikkelaar van verhalen en coördinator voor de Netflix's Dance Series ‘Jiva’ en bracht zijn eerste boek uit getiteld ‘Man Escaped’ dat het lichaam in al zijn vormen en uitingen viert. 

Kwanele Finch Thusi leidt ook de Kwanele Thusi Foundation in samenwerking met Assitej SA, Battalion Supplements en Next Up Athletes in Londen, die jonge kinderen leert hoe ze fysieke, mentale en emotionele welzijn kunnen ontwikkelen via de dans. Kwanele Thusi is in 2021 gekozen tot Mr Africa International en woont en werkt in Johannesburg.