© Peggy Riess

Hominideos

Merlin Nyakam (CM)
vr 7 okt ’22 en za 8 okt ’22
Sabar muziek uit Senegal, Bikutsi muziek uit Kameroen en zes dansers en musici op reis naar de bakermat van de mens. 
vr 7 okt ’22
en
za 8 okt ’22

Vier dansers en twee muzikanten, hun lichamen bedekt met witte klei gaan op reis naar de bakermat van de mens, terug naar de natuur. Een odyssee met avonturen soms pijnlijk maar waarin de humor telkens terugkeert. 

Hominideos verenigt de muziek van de Sabar uit Senegal met Bikutsi muziek uit Kameroen, twee belangrijke spirituele bronnen van inspiratie en energie in deze West Afrikaanse landen. De Kameroense chorograaf Merlin Nyakam vond de inspiratie voor Hominideos in het gedicht ‘In The Cradle of Humankind’ van Karen Press en in de muziek van componist Giancito Scelsi, ‘Vier stukken elk op één toon’. 

Hominideos is een reis die in de woorden van Merlin Nyakam ‘…wordt gedragen door een unieke taal, de ontmoeting van hedendaagse en Afrikaanse dans, waarmee ik mijn eigen taal smeedt die de complexiteit van menselijke relaties zichtbaar maakt’. Het resultaat is een krachtige verbinding tussen dans, percussie en zang. Op schermen worden beelden over de chaos van onze wereld en de tegenstellingen tussen mensen geprojecteerd.  

Hominideos is een Groot Verhaal over wie we zijn en wie we zouden willen zijn, over de mens ‘rich is genius but poor in common sense’’. Aan het eind van de reis is de urgente vraag voor de dansers en performers hoe zal de wereld er straks uitzien en wat blijft er over van onze dromen om de levenslijn met moeder Aarde te hervinden? 

Duur: 75 min.

Onderdeel van

Credits

choreografie Merlin Nyakam dans Merlin Nyakam, Alexane Albert, Richard Anegbele, Gérard Diby Percussie Bachir Sanogo, Daniel Seh Video Mathieu Jumelet geluid Mehdi Djebbari licht Vincent Tudoce productie Cie La Calebasse

Over Merlin Nyakam

Merlin Nyakam uit Kameroen danste al jong bij het Nationaal Ballet van Kameroen en was daar op 16 jarige leeftijd de sterdanser. In 1990 richtte hij zijn eigen gezelschap La Calebasse op, een moderne dansgezelschap dat zich mede baseert op de etnische traditionele dansen in West Afrika. In 1997 trad hij toe tot het Franse dansgezelschap Company Montalvo-Hervieu waar hij tot 2018 als danser, zanger en acteur deelnam aan veel van hun dansproducties. 

Zijn eigen choreografische taal waarin hij traditie en moderniteit combineert ontwikkelde hij met de dansproductie ‘Récréation Primitive’ in 2001. Hierna volgden meerdere grote dansproducties van en met Merlin Nyakam, ‘Liberté d'Expression’ in 2004’, ‘Et'am’ in 2007, ‘Théorème de Neuneen’ in 2008 in Senegal, ‘Ying Yang’ in 2009, ‘Organicus’ in 2014 in Kameroen en ‘Mother’s Spirit’ in 2017. In 1996 - 1997 was hij choreograaf en danser van de Fifa World Tour van zangeres Angélique Kidjo. Sinds 2010 is Merlin Nyakam regelmatig gastdanser bij Shizuoka Performing Arts Center (SPAC) in Japan waar hij onder meer in 2010 ‘Le Rêve de Takase’ creëerde en in 2014 ‘Angel's’. Zijn choreografie ‘Yumemiru Chikara (Stay dreaming)’ had in 2019 zijn première in het Tokyo Metropolitan Theatre. In 2017 was hij een van de choreografen van de ‘Grand Bal sur La Messe pour le Temps Présent’ in het Grand Palais in Parijs. 

Merlin Nyakam doceert moderne-traditionele Afrikaanse dans aan de Stockholm University of the Arts en bij SPAC in Japan. In Burkina Faso geeft hij les aan het CDC la Termitière (Choreographic Development Center la Termitière) dat zich richt op het ontwikkelen van moderne hedendaagse dans in Afrika en de l'Ecole Internationale de Danse Irène Tassembédo in Ouagadougou.