© Kibe Wangunyu

Kaspale’s Playground

Syowia Kyambi (KE)
wo 5 okt ’22 en do 6 okt ’22
Theatrale performance met installatie over de recente geschiedenis van Kenia.
wo 5 okt ’22
en
do 6 okt ’22

Vrouwen in Kenia tonen hun ultieme strijdmiddel: ze kleden zich uit op straat en laten hun lichaam zien aan vertegenwoordigers van de gevestigde macht, de politie, die op de vlucht slaat. 

Kaspale's Playground is een theatrale performance met installatie over de recente geschiedenis van Kenia. De Keniaanse pPerformer en kunstenaar Syowia Kiambi speelt Kaspale, een speelse bedrieger die naar Nyayo House in Nairobi gaat, de plek waar iedere Keniaan zijn/haar officiële documenten ophaalt. Het was de plek waar in de jaren ‘80 en ‘90 tijdens het presidentschap van Daniel arap Moi opposanten van de regering gevangen werden gehouden. Kaspale breekt dit gebouw af en brengt hulde aan het moedersprotest van 1992, toen Keniaanse moeders in een wanhopige poging hun zonen uit Nyayo House te bevrijden zich publiekelijk naakt uitkleedden in Uhuru Park in Nairobi. 

In deze theatrale installatie met kostuums, video en performance neemt Syowia Kyambi het publiek mee naar een wereld van verzet en protest, waar vrouwen hun ultieme strijdmiddel tonen: zich uitkleden op straat en hun lichaam tonen aan de vertegenwoordigers van de gevestigde macht, de politie, die daarvoor op de loop gaat want vrouwen die als protest hun naakte lichaam tonen zijn voor hen vervloeking. 

Werk van Syowia Kyambi is momenteel ook te zien in het Keniaans paviljoen op de Biënnale in Venetië.  

Openingsavond Afrovibes woensdag 5 oktober

Op woensdag 5 oktober opent Afrovibes met een avondvullend programma vol dans, theater en muziek. Wanneer je een ticket koopt voor één van de (of beide) voorstellingen in Frascati 1 (L'Homme Rare om 19:30 en/of La Dernière Danse du Monarque om 22:00) krijg je tevens gratis toegang voor de voorstellingen in Frascati 2 en 3 en het programma in het theatercafé. Een ticket voor Frascati 1 garandeert echter geen plek voor Frascati 2 en 3. Voor deze zalen geldt vol=vol.

18.30 – kassa open / inloop

19:00 – Officiële opening festival

19:30 – Dansvoorstelling L’Homme Rare (Nadia Beugré) - Frascati 1

20:45 -  Performance Cible (Éric Androa) - Frascati 2

20:45 -  Performance Kaspales Playground (Syowia Kyambi) - Frascati 3

20:45 – Artistic talk met Nadia Beugré

21:00 – Muziek DJ Allstar Fresh

22:00 – La Dernière Danse du Monarque - Frascati 1

23:00 – Afterparty met DJ Allstar Fresh

De hele avond is de expositie R!ot by Design van grafisch ontwerper Sindiso Nyony te zien.
Host van het programma is Jennifer Muntslag.

Onderdeel van

Credits

Regie & performance Syowia Kyambi

Over de maker

Syowia Kyambi is een Keniaanse  multimedia kunstenaar en performer. Zij werkt op het gebied van fotografie, video, sculptuur en performance-installaties. Voor haar werk ontving ze meerdere prijzen waaronder de Art in Global Health Grant van het Wellcome Trust Fund in Verenigd Koninkrijk, de FT/Oppenheimer Funds Emerging Voices Awards en de UNESCO Prize for the Promotion of the Arts Award. Als curator werkte ze met Ostrale Center for Contemporary Art Biennale in Dresden (2019) en het Goethe-Instituut in Kenia (2012). Haar (installatie)werk is opgenomen in collecties waaronder de Robert Devereux Collection in Londen, Kouvola Art Museum Collection in Finland, National Museum of Kenya en Sindika Dokolo Foundation. Haar installaties en optredens waren te zien in musea en openbare ruimtes in België, Finland, Kenia, Mali, Zweden, Duitsland, Zimbabwe, Frankrijk, Zuid-Afrika en de V.S. 

In veel van haar performatieve werk ontleedt Syowia Kyambi ​​kwesties als ras, perceptie, geslacht en geheugen waarbij ze samenwerkt met dansers, performers, fotografen, video- en filmmakers. Ze onderzoekt hoe onze hedendaagse ervaringen worden beïnvloed door geconstrueerde geschiedenissen uit het verleden en heden, kolonialisme, familiebanden en seksualiteit. In haar optredens en performatieve installaties verkent ze culturele identiteiten die zijn verbonden met verlies, verlangen, ras en de positie van vrouwen in de samenleving. Ze combineert in haar werk en performances moderne presentatie methoden en performances met traditionele kennis, bijvoorbeeld videowerk met kleipotten en vlechttechnieken. 

In haar performances maakt ze onder meer gebruik van ontregelende personages (de Kaspales) die de erfenis en de pijn van het kolonialisme aan de kaak stellen. Ksaspale’s Playground is hier een voorbeeld van. Haar performances zijn vaak ongemakkelijk en vragen van de toeschouwers de bereidheid een collectieve ervaring te ondergaan in een zoektocht naar verbanden tussen het ‘canonieke’ nu en het veranderende nu. De toeschouwers kijken niet vanaf een afstand naar een voorstelling maar zijn opgenomen in de voorstelling. Ze stelt vragen over wat wordt herinnerd, wat wordt gearchiveerd en hoe we de wereld opnieuw kunnen zien.