© Foto: Bas de Brouwer, video: Andrea Casetti

NTF: D̶A̶R̶K̶MATTER

Cherish Menzo / Frascati Producties / GRIP i.s.m. De Coproducers
di 24 mei ’22 - do 5 sep ’24
In een futuristisch universum transformeert Cherish Menzo het Zwarte lichaam met krachtige danstaal.
di 24 mei ’22
-
do 5 sep ’24

Body can you become hypothetical, a galaxy, in full gear acceleration, a liquid star monster, failing to die? - Cherish Menzo

Cherish Menzo (JEZEBEL, 2019) en Camilo Mejía Cortés trekken in D̶A̶R̶K̶MATTER ogenschijnlijk herkenbare beelden uit elkaar en kneden deze tot een geheel eigen dans- en bewegingstaal. Reis af naar het gitzwarte, punky en vervreemdende D̶A̶R̶K̶MATTER-universum waar de mogelijkheden van het lichaam tot het maximale worden opgerekt. Tegen de achtergrond van een apocalyptisch jungle-decor, voorzien van filmische soundtrack, ontstaat een duister én beeldschoon spel met het hypothetische lichaam.

Voor DARKMATTER put Menzo uit de hiphop- en rapcultuur, posthumanisme en afrofuturisme; een stroming die zich richt op een toekomst waarin zwarte mensen in een hypertechnische en gedekoloniseerde wereld leven. Of waarin kolonisatie nooit heeft plaatsgevonden.  

Om haar universum te creëren, vond Menzo inspiratie in de ruimte. In donkere materie, waar sterren en zwarte gaten elkaar ontmoeten en met elkaar botsen. Juist in deze botsingen kan een nieuw, (afro)futuristisch en raadselachtig lichaam ontstaan. Precies dáár kan je een nieuwe bewegingstaal ontwikkelen.

Net als in haar vorige project JEZEBEL rekt Menzo de bewegingstaal op door de Chopped & Screwed-methode toe te passen. Chopped & Screwed is een remixtechniek binnen de hiphopmuziek waarbij het tempo sterk wordt teruggedraaid. Menzo vertaalt in D̶A̶R̶K̶MATTER deze methode naar beweging en dans.  

Nominaties en prijzen

    • Winnaar BNG Bank Theaterprijs 2023
    • Winnaar Regieprijs Nederlands Theater Festival 2023
    • Officiële Juryselectie Nederlands Theater Festival 2023 
    • Officiële Juryselectie Het TheaterFestival 2023 (België)
    • Genomineerd voor de VSCD Zwaan meest indrukwekkende dansproductie 2023
    • Genomineerd voor de VSCD Mime/Performance Prijs 2023
    • Genomineerd voor de Acteursgilde Theaterprijzen 2023

Workshops Nederlandse tour

Bij de voorstelling wordt één dag vooraf aan geïnteresseerden een verdiepende workshop aangeboden. Op elke speelplek wordt een groep lokale mensen uitgenodigd om in deze workshop aan thema’s die in D̶A̶R̶K̶MATTER aan bod komen te werken.

In Amsterdam en Brüssel, de twee première-locaties, werd aan het einde van een workshoptweedaagse met het daar getrainde Distorted Rap Choir een rap anthem opgenomen dat vervolgens werd geïntegreerd in de voorstelling. 

  • Duur: 80 min
  • NL première: wo 25 mei 2022
  • Let op: in deze voorstelling wordt gebruik gemaakt van een stroboscoop / lichteffecten
  • Do 5 september 2024 in We Are Public-programma ((NTF, locatie Stadsschouwburg)

 

Credits

concept en choreografie Cherish Menzo creatie en uitvoering Cherish Menzo en Camilo Mejía Cortés lichtontwerp Niels Runderkamp muziekcompositie Gagi Petrovic en Michael Nunes mastering Gagi Petrovic scenografie Morgana Machado Marques zang- en tekstcoach BOИSU en Shari Kok-Sey-Tjong kostuumontwerp JustTatty.com dramaturgie Renée Copraij en Benjamin Kahn text Cherish Menzo, Camilo Mejía Cortés, BOИSU, Shari Kok-Sey-Tjong artistiek advies Christian Yav en Nicole Geertruida techniek Niels Runderkamp en Amber Stallenberg/ Nele Verreyken stemmen distorted rap choir via distortedrapchoir.com productie Frascati Producties, GRIP internationale spreiding A Propic – Line Rousseau, Marion Gauvent, Lara van Lookeren coproductie De Coproducers (NL), Kunstenfestivaldesarts (Brussel, BE), CCN-Ballet national de Marseille dans le cadre de l’accueil studio / Ministère de la Culture (FR), actoral festival (Marseille, FR), STUK (Leuven, BE), La Villette (Parijs, FR), Beursschouwburg (Brussel, BE), Festival d’Automne à Paris (FR), Perpodium (Antwerpen, BE) in samenwerking met Trill (Leuven, BE), WijzijnDOX (Utrecht, NL) met de financiële steun van de Vlaamse Overheid, Ammodo, Fonds Podiumkunsten, de Taxshelter van de Belgische Federale Overheid en Cronos Invest met dank aan Eric Cyuzuzo, Jan Fedinger, Dries Douibi, Khadija El Kharraz Alami

Voor de presentatie van deze voorstelling worden de theaters in De Coproducers ondersteund door Fonds 21.

                                  

De pers over D̶A̶R̶K̶MATTER

"De performance Darkmatter geeft een spannende en vervreemdende lading aan ‘donkere materie’" ★★★★ de Volkskrant

"Of ze nu wankelen op hun stiletto-latexlaarzen of naakt door de zwarte verf glibberen, het duo verrast na elke black-out met krachtige beelden [...] een poëtische representatiekritiek die de rijkdom van het zwart zijn viert." ★★★★ De Standaard 

"Het is een openbaar, theatraal ritueel, met reinigende krachten en technisch ongelooflijk sterk opgebouwd." De Groene Amsterdammer

"een punky performance, een trip vol mysterie en symboliek" Theaterkrant

"In ‘D̶A̶R̶K̶MATTER’ beukt danseres en choreografe Cherish Menzo samen met Camilo Mejia Cortès tegen de onzichtbare grenzen die het (zwarte) lichaam inperken. De hiphopcultuur van de jaren ’90 en de fantasy beelden van het Afrofuturisme zijn haar gereedschap." Pzazz

Over Cherish Menzo

Cherish Menzo (JEZEBEL, 2019) is een performer en performance-maker gevestigd in Amsterdam en Brussel. Voor haar artistieke werk is ze geïnteresseerd in de transformatie van het lichaam op podium en in de 'belichaming' van verschillende fysieke beelden. Deze lijken op het eerste gezicht herkenbaar, maar door hun complexiteit en tegenstrijdigheid te benadrukken, stelt Menzo de schijnbare norm in vraag.

Ze creëert in haar werk een universum waarin het zwarte lichaam centraal staat. Ze meandert tussen de nostalgie van de jaren 90 en 2000 (hiphop, rapteksten, sci-fi, manga) en speculatieve toekomsten. 

Bekijk ook