© Johanna alm

Iggy Malmborg (SE)

Met minimalistische strategieën werpt theatermaker Iggy Malmborg (Malmö. Zweden) zijn licht op de politiek van het theater en legt deze uit als een hiërarchische machine met (onbewuste) patronen van inclusie en uitsluiting. 

Biografie

Iggy Malmborg is een theatermaker en acteur uit Malmö, Zweden. Hoewel getraind in traditioneel acteren aan de Theateracademie van Malmö, slaat hij in zijn werk bruggen tussen een breed scala aan esthetiek en stijlen, zowel solo als in samenwerkingsverband.  
Zijn belangrijkste artistieke interesse is het gebruik van de performance als model waarop het discours van het stuk direct kan worden toegepast. Met minimalistische strategieën werpt hij zijn licht op de politiek van het theater en legt deze uit als een hiërarchische machine met (onbewuste) patronen van inclusie en uitsluiting. In de loop der jaren kreeg Iggy's werk internationale erkenning en oogstte hij lof voor hoe hij vol humor en warmte heel concreet een complex intellectueel discours presenteert.

In de pers

"Once again Iggy Malmborg has managed to make a theatre piece that with minimal expressions produce maximal of impressions and content."
Norsk shakespearetidskrift over Iris, Pupil, Retina, etc.

Producties 

internationale coproductie Frascati Producties
SATAN (2023)
SATAN kan je zien als een eerbetoon aan klassieke oral history, waarbij het lichaam en de stem van een soloartiest het enige middel zijn om het publiek naar verre oorden te brengen. Maar tegelijkertijd loert er iets of iemand in de schaduw....
internationale coproductie Frascati Producties
Iris, pupil, retina, etc. (2022)
Een voorstelling over het oog als orgaan, hoe de buitenwereld onze zintuigen binnendringt en hoe we moeten omgaan met de chaotische informatie die tot ons doordringt wanneer onze ogen open zijn.
Physics and Phantasma
Physics and Phantasma devotes itself to the function, production and need of fantasy. To fantasize is the setting for our desire and a necessary tool for us to become, what we call, whole subjects. At the same time the ba-sis of any revolutionary potential and the foundation of racist preju-dice. In the thinking of this piece, the phantasmatic is far most a de-fence mechanism enabling us to comprehend with the inconsisten-cies of the world.