Florian Myjer
Performer Florian Myjer is een unieke stem in het performancelandschap. In zijn werk viert de verbeelding hoogtij en staan non-conformiteit en de zoektocht naar identiteit centraal. In 2019 maakte Florian Myjer samen met Kim Karssen voor Frascati Producties de voorstelling Oorlog en Vrede, welke werd genomineerd voor de BNG Theaterprijs 2020. Van 2021 tot 2024 maakte hij deel uit van de artistieke kern van De Warme Winkel.
In 2022 kwam Florian uit met de oorstelling Mann Mann Mann, een coproductie van Frascati Producties en De Warme Winkel.
Biografie
Performer Florian Myjer (Nederland, 1992) beproeft met een rijke taal en sterke beelden de waarde van intimiteit en verbinding. Zich verliezend in onmogelijke verlangens, fantaserend over een glorieuze wereld-die-zou-kunnen-zijn bouwt Florian fijnzinnige spiegelpaleizen waarin beschaving en schoonheid om voorrang vechten met hardheid en het slijk der menselijke ziel.
Florian studeerde in de zomer van 2017 af aan de performance-opleiding van de Toneelacademie Maastricht met Bloomsbury, die hij samen met Kim Karssen maakte. Gulzig en stuntelend wentelden zij zich in het gedachtegoed van de Bloomsbury Group, een bonte verzameling kunstenaars en denkers uit het Engeland van begin 20e eeuw. Niet vanuit de wens een historisch verantwoorde documentaire voorstelling te maken, maar als hyperpersoonlijke zoektocht naar de houdbaarheid van zachte idealen en milde anarchie.
Nog voor hij naar de Toneelacademie ging, speelde Florian bij Frascati Producties in Piece (2011) onder regie van Nicole Beutler. In oktober 2017 maakte hij voor Fraslab Oliver, een persoonlijke solo over vaders en zonen en het verlangen om deelgenoot te zijn van een wereld waarin beschaving, schoonheid en traditie nog op waarde worden geschat (Theater aan Zee / De Grote Post Residentieprijs). In januari 2018 volgde Regina Rex, een persoonlijk monument van twee royaltywatchers die hun liefde voor koningshuizen volledig uitleven, maar vooral een persoonlijk verhaal over verlangen, ambitie en buitenbeentjes. De voorstelling werd genomineerd voor de BNG Theaterprijs 2018.
In 2019 maakte Florian samen met Kim Karssen voor Frascati Producties de voorstelling Oorlog en Vrede, die in mei 2019 in première ging. Oorlog en Vrede was geen gewone romanbewerking, maar een persoonlijke, explosieve, megalomane toneelavond. Met Tolstojs magnum opus dompelden zij ons onder in de vraag der vragen: Hoe moeten wij leven? De voorstelling werd genomineerd voor de BNG Theaterprijs 2020.
Samen met Ward Weemhoff van De Warme Winkel maakte Florian in de winter van 2019 de solo Yves Saint Laurent (Frascati Producties): een confronterende monoloog over eenzaamheid en seksualiteit. En over de keuze tussen kunst en leven. In augustus 2020 gingen Florian en Kim in Mephisto Park (Frascati Producties / De Wame Winkel, 2020) op zoek naar de schoonheid van banaliteit.
Na deze succesvolle samenwerkingen met De Warme Winkel trad Florian in 2021 toe tot de artistieke kern van het gezelschap. Ditzelfde jaar schreef hij zijn eerste De Warme Winkel voorstelling Lady Chatterley's Lover, samen met Marieke de Zwaan en Lisa Verbelen, in coproductie met Frascati Producties. Een kwetsbare en prikkelende voorstelling over liefde, lust, uitsluiting en inclusie die met lof werd ontvangen en terecht kwam in de officiële juryselectie van Theater Festival 2022.
Niet lang daarna verscheen Mann Mann Mann (2022). Een intellectuele droomvlucht over Thomas Mann, de grootste schrijver van de 20e eeuw. Opnieuw een coproductie van Frascati Producties en De Wame Winkel in samenwerking met Kim Karssen en Ludwig Bindervoet.
In de pers
''In een kleine anderhalf uur vertolken ze heerlijk speels, romantisch en absurdistisch hoe Pierre, Andrej, Natasja, Dolochov en al die andere karakters uit het boek worstelen met het leven. Als kleine kinderen met een verkleedkist, maar dan intelligent en met een tintelende tekst.''
★★★★★ Trouw over Oorlog en Vrede
''Met wufte, zwierige gebaren en een aangezette, dramatische toon beeldt Myjer flamboyant de extravagantie en innerlijke woelingen van de personages uit, terwijl Karssen knap schakelt van luid en zelfverzekerd naar schuchter en klein. Het spelplezier spat er vanaf bij het tweetal, ook omdat ze alle ruimte geven aan ironische terzijdes en dwaze slapstick om die malle Tolstojaanse grandeur van een dubbele bodem te voorzien.''
★★★★ NRC over Oorlog en Vrede
''Florian Myjer en Kim Karssen vertalen het boek Oorlog en Vrede van Tolstoj op een uiterst succesvolle manier naar het toneel.''
Het Parool over Oorlog en Vrede
''lessen in zelfhaat, een portret van Florian Myjer''
Theaterkrant over Florian Myjer
''Yves Saint Laurent is prikkelend theater, geestig soms ook.''
Het Parool over Yves Saint Laurent
''Creativiteit als de ultieme kwelling''
NRC over Yves Saint Laurent
''Florian Myjer toont een moed en overgave die je zelden in het theater ziet''
de Volkskrant over Yves Saint Laurent
''Verpletterend mooie scènes [...] voorlopig hoogtepunt van het ITS Festival.''
Theaterkrant over Bloomsbury