Ahmet Öğüt: Labour after Like, Love before Work
Labour after Like, Love before Work wordt offline gemaakt, maar is online te volgen via een livestream. Als publiek kun je Ahmet Öğüt acht uur lang zien schilderen. Echter: de kunstenaar werkt alléén zolang de stream likes krijgt.
"Met dit project geef ik het publiek de kans om de kunstenaar (mijzelf) kunst te laten maken, één werkdag lang, door simpelweg op 'like' te drukken tijdens een Instagram live. Als de livestream geen ‘likes’ krijgt, blijf ik passief wachten met werken. Je kunt me online zien werken, maar het schilderij zal offline te zien blijven.
Het project Labour after Like, Love before Work is niet alleen bedoeld als bevraging van en kritiek op de Aandachtseconomie, maar ook als manier om alternatieve wegen vorm te geven om mentale arbeid en de meerwaarde daarvan te verbinden met fysieke arbeid. In onze maatschappij worden mensen niet alleen continu via social media geobserveerd, waarbij virtuele likes de maatstaf zijn van interesse in jou, je populariteit en je reputatie, we zien ook de absurditeit van zoiets als ‘click-farms’ (bedrijven die zich specialiseren in het verkopen van ‘likes’ van fake accounts) die gebruik maken van daadwerkelijke fysieke arbeid van onderbetaalde werkers, om vervolgens een opgeblazen idee van belangrijkheid te creëren middels likes op sociale media.
Over de maker
Ahmet Öğüt, geboren in Silvan, Diyarbakır (Turkije), werkt met verschillende disciplines, waaronder fotografie, video en installaties. Kenmerkend voor Öğüts werk zijn zijn humor en kleine gebaren waarmee hij belangrijke sociale en politieke kwesties becommentarieert. De kunstenaar heeft op veel verschillende plekken geëxposeerd, van solo-exposities tot biënnales over de hele wereld, o.a. in het Stedelijk Museum Amsterdam, State of Concept Athens, Nam SeMA (Seoul Museum of Art), Biennial of Visual Art Performance, New York en meer.
Hij was één van de afgevaardigden van Turkije tijdens de 53e Biënnale van Venetië (in 2009) en won de Visible Award voor zijn werk The Silent University (2013), de speciale prijs van de Future Generation Art Prize van het Pinchuk Art Centre in Oekraïne (2012) en de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2011.
WORK WORK WORK
Tijdens WORK WORK WORK opent Frascati vier dagen lang haar deuren als museum voor performancekunst. Elke dag is het gebouw acht uur, een werkdag, geopend. Dries Verhoeven co-cureert het programma met eigen werk en dat van anderen tot een groot aantal performances, beeldende kunst- en videowerken over de relatie tussen werkgever, werknemer en (kunst)consument. Gezamenlijk onderzoeken de kunstenaars de politiek van het werkende lichaam anno nu en in de toekomst.