© Julian Maiwald

Pronk

Anoek Nuyens / Frascati Producties
wo 24 jun ’20 - vr 4 sep ’20
Een persoonlijke, politieke speech.
wo 24 jun ’20
-
vr 4 sep ’20

Wat hebben oud-politicus Jan Pronk en theatermaker/schrijver Anoek Nuyens met elkaar gemeen? Aan de hand van gesprekken met de oud-politicus probeert Nuyens haar plaats te bepalen. Hoe houdt een mens vandaag de dag overzicht? Hoe is het om ergens voor te gaan staan? Wat is er nog over van het linkse verhaal? En vooral: waar ligt de hoop?

Jan Pronk, bijna vijftig jaar actief in de (inter)nationale politiek, werd geroemd als links geweten maar ook omschreven als onvoorspelbaar. Zijn leven vormt een metafoor voor de ontwikkeling van de sociaaldemocratie in Nederland. Maar Nuyens grijpt haar grote voorbeeld Pronk vooral aan om hardop na te denken. Pronk is een intellectueel pamflet over idealisme, politiek en visionair luisteren. 

lees hier het interview met Jan Pronk en Anoek Nuyens in de Volkskrant

Credits

tekst en spel Anoek Nuyens eindregie Erik Whien met medewerking van Jan Pronk dramaturgie Marjolijn van Heemstra toneelbeeld Julian Maiwald foto Kick Smeets trailer Bald Mulders productie Frascati Producties

Pronk in de pers / Reacties

Het is een geestig verteld en ontroerend verhaal waarin ze persoonlijke ervaringen en observaties afwisselt met een korte schets van de geschiedenis van de sociaaldemocratie in Nederland. […} Pronk is zowel een intiem portret van de politicus als van de afbrokkeling van het sociaaldemocratische gedachtengoed. Het is een soort theatercollege of een liefdevolle filosofische stand-up theatervoorstelling waar je even een vleugje hoop van krijgt.’ Margriet Prinssen voor het Haarlems Dagblad

Pronk van Anoek Nuyens, kwetsbaar en inspirerend als de sociaaldemocratie zelf.’ Ariejan Korteweg, Politiek verslaggever de Volkskrant.

Bijzondere voorstelling. Mooi te zien dat Jan Pronk met zijn idealen jongeren nog steeds kan inspireren.’ Ferry Mingelen, voormalig Parlementair journalist

Dat gevecht van blijven drijven in een zinkende wereld is heel poëtisch neergezet.’ Christiaan Fruneaux, Futuroloog Studio Monnik

De voorstelling gaf ons gespreksstof over nut en noodzaak van persoonlijke en politieke drijfveren.’ Michaël Nieuwenhuizen en Mirjam Sweijd, toeschouwers

Briljant. Dit zou ik graag nog een keer zien.’ Lot van Schaik, voormalig ambassadeur

Wars van glamour, een uur lang een intellectueel manifest, zonder je een moment te vervelen.’ Harry van Wijnen, voormalig redacteur Het Parool

Hoe te leven in verwarrende, gepolariseerde, bedreigende tijden? Het is een grootse vraag en in PRONK zoekt Anoek Nuyens op even humoristische als ontroerende wijze naar een groots antwoord, een groot verhaal. Haar gids is Jan Pronk, vertegenwoordiger van de uit de gratie geraakte sociaal-democratie en daarmee op z’n zachtst gezegd een unusual suspect, meer iemand van het verleden meer dan van de toekomst. Maar om te begrijpen waar we zijn moet je weten waar we vandaan komen, en hoop houdt zich op in de vreemdste plaatsen. De voorstelling is niet zozeer, of niet alleen, een portret van Jan Pronk; het is vooral een portret van een jonge vrouw op zoek naar hoop en houvast. In haar zoektocht maakt zij van Pronk hét symbool voor alles waar het deze tijd aan ontbreekt: een politiek van verbinding, wijsheid, en oog voor het grote geheel. Dat Pronk zelf niet echt op die symboliek zit te wachten hindert niet – een onwillige held is nog steeds een held tenslotte, en ook het uitblijven van een groots antwoord kan soms een antwoord zijn dat groot genoeg is. En dat is troostend – voor Nuyens, en voor haar publiek.’ Lynn Berger, Correspondent van De Correspondent

Een kleine voorstelling die een grote impact kan hebben

Max Arian (De Groene Amsterdammer)