© Axel Sypkens Smit

A Portrait of the Artist in Red, Yellow and Blue

Caro Derkx / Frascati Producties
In deze mono-dialoog gaat Derkx niet zozeer op zoek naar ‘wie we zijn’, maar naar ‘wie of 'wat we zouden kúnnen zijn.'

Beïnvloed door het werk van Virginia Woolf, Zadie Smith en Rebecca Solnit schrijft Caro Derkx met A Portrait of the Artist in Red, Yellow and Blue haar eerste klein gemonteerde voorstelling bij Frascati Producties, een metafysisch spiegelpaleis waarin het makkelijk verdwalen is.

We geven onszelf vorm door datgene waaraan we ons spiegelen, maar bestaat een identiteit wel als deze is gebaseerd op luchtspiegelingen? In deze mono-dialoog gaat Derkx niet zozeer op zoek naar ‘wie we zijn’, maar naar ‘wie of wat we zouden kúnnen zijn’. Want is ‘wie we zijn’ niet eerder open en relationeel, in plaats van een vaststaand gegeven?

Met een sterk persoonlijke ondertoon schetst Derkx een levendige en veelkleurige biografie van haar lievelingsdichter/romanschrijver. Ze spiegelt zich aan haar grote voorbeeld, brengt de verschillende identiteiten uit zijn werk en zijn leven met elkaar in dialoog en koerst zo aan op een onvermijdelijke confrontatie.

A Portait of the Artist in Red, Yellow and Blue in de pers

"Erudiet en smakelijk tovert Derkx het Parijs van de jaren zestig tevoorschijn." ★★★★ de Volkskrant

"Caro Derkx maakt van sobere lezing uitdagend theater [...] Een knappe en zeer trefzekere debuutvoorstelling."  ●●●● NRC

Me, Myself and Sir Roger Scruton in de pers

"[...] een meesterlijke politiek-psychologische ideeënthriller die zijn weerga zelfs in het gevestigde theaterveld niet kent" Theaterkrant 

  • Première 9 dec 2020

Credits

van en met Caro Derkx eindregie Thomas Dudkiewicz en Hannah van Wieringen muziek Olaf Kroon mede mogelijk gemaakt door Stichting Melanie dank aan Ben Huijskens, Marcelle Kuijpers en Anoek Oostermeijer