NTF: Bloodscent
-
do 16 jun ’2220:00Try-outFrascati, AmsterdamFrascati 4
-
vr 17 jun ’2220:00Try-outFrascati, AmsterdamFrascati 4
-
za 18 jun ’2220:00PremièreFrascati, AmsterdamFrascati 4
-
di 21 jun ’2220:00Frascati, AmsterdamFrascati 4
-
wo 22 jun ’2220:00Frascati, AmsterdamFrascati 4
-
do 23 jun ’2220:00Frascati, AmsterdamFrascati 4
-
vr 24 jun ’2220:00Frascati, AmsterdamFrascati 4
-
za 25 jun ’2220:00Frascati, AmsterdamFrascati 4
-
wo 1 mrt ’2320:15Tourlocatie Het Nationale Theater, Den HaagFrascati Producties op reisHet Nationale Theater, Den Haag
-
do 2 mrt ’2320:00Frascati, AmsterdamFrascati 4
-
vr 3 mrt ’2320:00Frascati, AmsterdamFrascati 4
-
do 9 mrt ’2320:00Tourlocatie Theater Kikker, UtrechtFrascati Producties op reisTheater Kikker, Utrecht
-
za 18 mrt ’2320:15Tourlocatie Maaspodium, RotterdamFrascati Producties op reisMaasTD, Rotterdam
-
wo 13 sep ’2320:30Nederlands Theater FestivalFrascati, AmsterdamFrascati 1
-
do 14 sep ’2320:30Nederlands Theater FestivalFrascati, AmsterdamFrascati 1
Credits
regie & tekst Gavin-Viano performance Princess Isatu Hassan Bangura, Sharifa Smith, NØËL, Cèlion Kerk dramaturgie Aukje Verhoog & Maarten van Hinte techniek Wouter Versteege geluid Tijmen Bergman videokunst & lichtontwerp Wes Broersen compositie Edis Pajazetovic scenografie Arinth Foekema
In de pers
''Gavin-Viano gaat stekelige onderwerpen nooit uit de weg. Bloodscent handelt over seksueel trauma. Over de onwil om dat trauma onder ogen te komen en hoe het toch altijd weer opduikt vanachter de gordijnen. Gavin-Viano is ook iemand die brutaal durft te zijn in zijn theatertaal. Die durft te smijten met bloedrood licht en andere uitgesproken vormkeuzes. In Bloodscent creëert hij zo een poëtisch en rauw universum waarin een jonge vrouw, aangezet door haar voorouders, de confrontatie aangaat met haar trauma. Met als spil de charismatische hoofdrol van Princess Isatu Hassan Bangura.'' Het Parool, onderdeel van De Beste Voorstellingen van 2022
''We zien de drie overleden levensgidsen als witte verschijningen (gespeeld door Sharifa Smith, NØËL en Cèlion Kerk) in een mysterieus wit doekdecor dat alle kanten op zwaait en waait. In combinatie met de bijzondere belichting (Wes Broersen), waardoor de vertelster soms in een gevangenis lijkt te zijn beland of zich in de schaduw probeert te verbergen, levert dat een magisch en soms beklemmend mooi beeld op.'' Theaterkrant (Keuze van de Criticus) over Bloodscent
''(...) En dat alles komt terug in de dynamische performance van hoofdrolspeelster Princess Isatu Hassan Bangura. Waar we geneigd zijn heling te beschouwen in termen van zachtheid en een innerlijke reis, toont zij dat dat proces ook woest, getergd en extatisch kan zijn.'' Het Parool over Bloodscent
Theatermaker Gavin-Viano: ‘Ik gebruik humor als glijmiddel voor de tragedie’ In aanloop naar de voorstelling ging Gavin-Viano in gesprek met Marijn Lems voor NRC
Over Gavin-Viano
Gavin-Viano studeerde in de zomer van 2020 af als regisseur aan de Toneelacademie Maastricht. Voor zijn afstudeervoorstelling Ach Mijn Wederhelft ontving hij in 2020 de DNA Next Stimuleringsprijs.
Met zijn voorstellingen wil hij herkenning bieden en inzicht teweeg brengen en zo het Nederlands theater toegankelijker maken voor deze gemeenschappen die er tot nu toe niet vanzelfsprekend een stem kregen. Hij doet dit door niet-westerse verhalen te vertellen, vaak een anti-white-male-gaze als perspectief te kiezen en bewust op zoek te gaan naar de intersectionaliteit van zijn personages. Zo creëert hij een wereld waar taal, beweging en muziek tot een geheel samenvloeien en waar humor het cement tussen de bouwstenen vormt.
Gavin-Viano is sinds 2021 verbonden aan Frascati Producties. Hij kwam uit met zijn eerste Frascati-productie, de uitwerking van Ach Mijn Wederhelft in drie delen. Bloodscent is zijn tweede Frascati-productie.
Ik bevraag de codes van het theater