© Bas de Brouwer

NTF: Bloodscent

Gavin-Viano / Frascati Producties
do 16 jun ’22 - do 14 sep ’23
Een muzikale en beeldende zoektocht naar de ware heling van Body, Breath, Spirit en Soul.
do 16 jun ’22
-
do 14 sep ’23

Princess Bangura speelt Jennely: een jonge vrouw geboren in de jaren 90, die een geheim met zich meedraagt, maar er alles aan doet om dat te verbergen. Cuz' ain't nobody got time for that, right?

In de muzikale en beeldende performance Bloodscent volgen we de koortsdroom-meets-healing-journey van een jonge vrouw die ‘het roofdier’ dat haar misbruikte onder ogen moet komen om in het reine te raken met ‘de prooi’ die zij nooit wilde worden. Gegidst door haar spirituele voorouders stelt ze zich open voor haar Santa Yeye en volgt het grillige pad naar de ware heling: die van Body, Breath, Spirit en Soul.

Gavin-Viano laat in zijn tweede Frascati-productie zien hoe traumatische gebeurtenissen uit iemands jeugd doordreunen in een volwassen leven en hoe onze hedendaagse Westerse maatschappij tekort schiet met een rationele benadering van deze pijn die in het lichaam en de ziel genesteld zit.

Nominaties

Genomineerd voor de BNG Bank Theaterprijs 2023

“In de voorstelling Bloodscent van Gavin Viano verkeert hoofdpersonage Jennely in tweestrijd. Jennely, gespeeld door Princess Bangura, deelt haar geschiedenis met het publiek. In woorden en metaforen keert ze zichzelf binnenstebuiten om haar trauma op waardige wijze te delen met de aanwezigen. Ze wordt hierin gestoord door haar spirituele voorouders die haar aanmoedigen meteen tot de kern te komen, zodat ze haar innerlijke kracht kan hervinden. De wrijving tussen Jennely en haar voorouders vervormt de chronologie en logica die gepresenteerd wordt en zet een transgenerationeel trauma in nieuw perspectief. Wat overblijft is een rauwe, naakte waarheid, die dikwijls ongemakkelijk is om te zien. Maar wegkijken kan niet in dit ijzersterke audiovisuele ritueel.”

  • Podiumpas niet geldig bij voorstellingen van NTF
  • Let op: in deze voorstelling wordt gebruik gemaakt van stroboscoop / lichteffecten
  • Première za 18 juni 2022
  • Engels gesproken
  • Duur: 100 min

Credits

regie & tekst Gavin-Viano performance Princess Isatu Hassan Bangura, Sharifa Smith, NØËL, Cèlion Kerk dramaturgie Aukje Verhoog & Maarten van Hinte techniek Wouter Versteege geluid Tijmen Bergman videokunst & lichtontwerp Wes Broersen compositie Edis Pajazetovic scenografie Arinth Foekema

    

In de pers 

''Gavin-Viano gaat stekelige onderwerpen nooit uit de weg. Bloodscent handelt over seksueel trauma. Over de onwil om dat trauma onder ogen te komen en hoe het toch altijd weer opduikt vanachter de gordijnen. Gavin-Viano is ook iemand die brutaal durft te zijn in zijn theatertaal. Die durft te smijten met bloedrood licht en andere uitgesproken vormkeuzes. In Bloodscent creëert hij zo een poëtisch en rauw universum waarin een jonge vrouw, aangezet door haar voorouders, de confrontatie aangaat met haar trauma. Met als spil de charismatische hoofdrol van Princess Isatu Hassan Bangura.'' Het Parool, onderdeel van De Beste Voorstellingen van 2022

''We zien de drie overleden levensgidsen als witte verschijningen (gespeeld door Sharifa Smith, NØËL en Cèlion Kerk) in een mysterieus wit doekdecor dat alle kanten op zwaait en waait. In combinatie met de bijzondere belichting (Wes Broersen), waardoor de vertelster soms in een gevangenis lijkt te zijn beland of zich in de schaduw probeert te verbergen, levert dat een magisch en soms beklemmend mooi beeld op.'' Theaterkrant (Keuze van de Criticus) over Bloodscent

''(...) En dat alles komt terug in de dynamische performance van hoofdrolspeelster Princess Isatu Hassan Bangura. Waar we geneigd zijn heling te beschouwen in termen van zachtheid en een innerlijke reis, toont zij dat dat proces ook woest, getergd en extatisch kan zijn.'' Het Parool over Bloodscent

Theatermaker Gavin-Viano: ‘Ik gebruik humor als glijmiddel voor de tragedie’ In aanloop naar de voorstelling ging Gavin-Viano in gesprek met Marijn Lems voor NRC 

Over Gavin-Viano

Gavin-Viano studeerde in de zomer van 2020 af als regisseur aan de Toneelacademie Maastricht. Voor zijn afstudeervoorstelling Ach Mijn Wederhelft ontving hij in 2020 de DNA Next Stimuleringsprijs.

Met zijn voorstellingen wil hij herkenning bieden en inzicht teweeg brengen en zo het Nederlands theater toegankelijker maken voor deze gemeenschappen die er tot nu toe niet vanzelfsprekend een stem kregen. Hij doet dit door niet-westerse verhalen te vertellen, vaak een anti-white-male-gaze als perspectief te kiezen en bewust op zoek te gaan naar de intersectionaliteit van zijn personages. Zo creëert hij een wereld waar taal, beweging en muziek tot een geheel samenvloeien en waar humor het cement tussen de bouwstenen vormt.

Gavin-Viano is sinds 2021 verbonden aan Frascati Producties. Hij kwam uit met zijn eerste Frascati-productie, de uitwerking van Ach Mijn Wederhelft in drie delen. Bloodscent is zijn tweede Frascati-productie.

Ik bevraag de codes van het theater

Interview in Het Parool