© Amanda Harput

JAH!

Dalton Jansen / Theater Rotterdam / Blackbirds i.s.m. De Coproducers
do 10 okt ’24 - za 12 okt ’24
Een ode aan de zwarte man in een westerse wereld. ★★★★ de Volkskrant
do 10 okt ’24
-
za 12 okt ’24

JAH! van choreograaf Dalton Jansen is een krachtige ode aan de zwarte man in een westerse wereld en een diepgaande viering van vaderschap. Zes performers bewegen zich door collectieve trauma's op zoek naar innerlijke vrijheid. Welke trauma's draag je over en welke laat je los? En hoe wordt dit van generatie op generatie overgedragen?

Geïnspireerd door persoonlijke ervaringen, historische gebeurtenissen en de diepgaande klanken en woorden van Rastafari-boodschappers als Alpha Blondy, Bob Marley en Sizzla, hoopt Dalton met JAH! stereotypen te ontmantelen: van de Rasta's, dreadlocks, de zwarte man en de zwarte vader. 

JAH! viert de kracht van muziek, taal en dans en legt intergenerationele trauma's bloot. Het bevraagt de begrippen love, unity en peace in de huidige tijd, terwijl het diep ingaat op de vader-zoon relatie. In een tijd van polarisatie en individualisme viert JAH! de bevrijdende werking van verbondenheid en verzet. 

Panelgesprek geschiedenis Rastafari

Na de voorstelling op donderdag 10 oktober vindt er aansluitend een panelgesprek plaats onder leiding van moderator Mahutin Awunou. Met onder andere Dalton Jansen en het publiek reflecteert zij op de rijke geschiedenis en cultuur van de Rastafari, Daltons bijzondere onderzoeksreis naar Jamaica en urgente vraagstukken die in de voorstelling naar voren komen.

Voor JAH! is een speciaal magazine ontworpen met meer info over JAH!, de cast, Dalton en het vooronderzoek.

Digital magazine

Credits

choreografie en concept Dalton Jansen creative producer Jimmy-Pierre de Graaf cast Angelo Pardo, Jason Winter, Lucien Denny, Romano Haynes, Shaquille George, Uhrlice Rosaria eindregie Timothy de Gilde tekst Maarten van Hinte scenografie Julian Maiwald kostuumontwerp Erik Bosman lichtontwerp Jasper Nijholt muziek Tom van Wee performance coach Gerleen Balstra, Frie Trustfull coproductie Theater Rotterdam, Stichting BlackBirds, De Coproducers, Summer Dance Forever met dank aan Baghi, DNA Next, Elisia Da Silva Martins Peças, Filippo Gualandris, Frie Trustfull, Jeffrey Loewenicht, Jivika Biervliet, Joley Groeizaam, Melih Gençboyacı, Nederlandse Dansdagen, Priscilla Vaas, Shewska Verberne

Voor de presentatie van deze voorstelling worden de theaters in De Coproducers ondersteund door Fonds 21.

In de pers

"Hoe geef je vorm aan de rastafaricultuur van ‘wij’ in plaats van ‘ik’? In JAH! van Dalton Jansen laten vijf dansers dat zien in verbluffend krachtige scènes." ★★★★ de Volkskrant 

"Jansens dansvocabulaire, een combinatie van urban en theaterdans, is ontdaan van overbodige franje, waardoor een aangenaam minimalisme ontstaat dat eigen, urgent en invoelbaar is." ★★★★ Trouw 

"Ontroerend dansgesprek over het doorgeven van een innerlijke strijd." Theaterkrant, Keuze van de Criticus

"Delen en geven, mensen betrekken, hun gevoelens en ervaringen erkennen en invoelbaar maken, communities bouwen: het loopt als een rode draad door zijn activiteiten. Of, zoals iemand treffend opmerkt: „Dalton heeft geen community, Dalton is een community." NRC

Over Dalton Jansen

Dalton Jansen is een ambitieuze, jonge choreograaf en een ondernemende maker die met zijn werk grenzen verlegt en maatschappelijke taboes doorbreekt. Vaak vertrekkend vanuit zijn persoonlijke ervaringen of perspectief op de wereld om hem heen reflecteren zijn voorstellingen zijn persoonlijke zoektochten naar identiteit, vrijheid, zorg en streven naar dekolonisatie van verouderde normen. Hij durft schurende onderwerpen aan te pakken, altijd met de overtuiging dat dans een middel is voor verandering en verbinding. Dalton’s dynamische mix van hiphop, spoken wordt en contemporary dance brengt mensen van diverse achtergronden samen en creëert impactvolle verhalen.

Met zijn eigen gezelschap BlackBirds wil hij samenwerken met nieuw talent en geeft hij jongeren die in moeilijke sociaal-maatschappelijk posities zijn terechtgekomen de ruimte om zich artistiek te ontwikkelen. 

Tijdens zijn opleiding Urban Contemporary aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten viel Dalton op met vernieuwende choreografieën, wat hem prijzen opleverde zoals de publieksprijs bij Het Rotterdams Open Podium (2014), de DOX Award (2022), en de BNG Bankprijs (2021). In 2024 won hij de Charlotte Köhler Prijs, een erkenning voor zijn impact en visie.