double bill: DE VASTE LIJN & IK HOOP OP ZEGEN OF: EEN ENDGAME VAN DE ZEE IN ÉÉN BEDRIJF

di 27 oktober

double bill: DE VASTE LIJN & IK HOOP OP ZEGEN OF: EEN ENDGAME VAN DE ZEE IN ÉÉN BEDRIJF

Cinzia Scoglionero - Toneelacademie Maastricht Regie & Collectief Blauwdruk - ArtEZ Acteur

 

Over

DE VASTE LIJN - CINZIA SCOGLIONERO - Toneelacademie Maastricht

"Het is je niet gelukt"
"Wat"
"De boel bij elkaar houden"

Wat als het enige dat je nog deelt een zoon is die niet terugbelt? Moeder en vader zijn thuis. De huistelefoon is hun houvast. Hun zoektocht naar antwoorden leidt tot wrijving tussen het overgebleven gezin.

regie Cinzia Scoglionero spel Kyra Verreydt, Jonathan Michiels tekst Fien de Smet scenografie Lobke Houkes kostuums Zazie Bakos muziek Victor Gybels begeleiding Michai Geyzen


IK HOOP OP ZEGEN OF: EEN ENDGAME VAN DE ZEE IN ÉÉN BEDRIJF - COLLECTIEF BLAUWDRUK - ArtEZ Acteur 

IK HOOP OP ZEGEN gaat over de mens die zich niet langer aanpast aan de wereld, maar die wereld trots naar zijn hand zet. Maar verbindt die trots of verblindt het ons? En wat doet die beheers-drang met ons milieu? Met Vondels Gijsbrecht als inspiratiebron, biedt deze voorstelling een barok-futuristisch toekomstbeeld over het naderende water, dat ons allemaal dreigt te verslinden.

★★★★ de Volkskrant

concept, tekst en spel Romijn Scholten, Tijn Panis en Bram Walter eindregie Matthijs IJgosse met dank aan Frances Sanders, Florian Hellwig, Bernadette Linssen, Trudy Hommel, Paul Panis en Dorine Cremers

Makers

Cinzia Scoglionero (1997)
Ik ben een Italiaanse regisseur/choreograaf die is opgegroeid in België en in Nederland heeft gestudeerd. Ik studeerde Woord aan de Kunsthumaniora Brussel (2009-2016) en ben net afgestudeerd aan de regieopleiding op de Toneelacademie Maastricht (2016-2020).

Ik maak minimalistisch, sober, fysiek theater. Mijn personages bevinden zich in een stadium waarin het element ‘wachten’ een cruciale rol speelt. Wachtend op een ander, op een object (zoals een lift) of wachtend op zichzelf die tot actie schiet. Ze zijn constant op zoek naar contact, op emotioneel of fysiek gebied. In de tijden dat ze wachten komt een poging tevoorschijn, een afwijzing of een innerlijke frustratie.

Het werk van Jens van daele (Rest in peace), Michai Geyzen en Peeping tom heeft mij doorheen de jaren het meest geïnspireerd. Waar dans en theater samenkomt ga ik van aanstaan. De theaterteksten die Oscar van Woensel schreef intrigeren mij. Want ik vind mensen die pijn en leed doorstaan heel interessant en zet ze ook steeds neer op het podium.”


BLAUWDRUK bestaat uit Tijn Panis, Romijn Scholten en Bram Walter, in 2020 afgestudeerd aan de ArtEZ Toneelschool. Al tijdens schoolprojecten vonden wij elkaar in een gedeelde interesse voor taal en repertoire, maar vooral in het bewerken van dat materiaal op basis van onze eigen fascinaties. We werken vaak op basis van menselijke neigingen: van gedrag-ondanks-zichzelf en de invloed van dat gedrag op de wereld om ons heen. Ik Hoop Op Zegen maken we in coproductie met het Boslab Theaterfestival Amsterdam en met ondersteuning van de Balkonscèneregeling van het Fonds Podiumkunsten.

Tijn Panis (Rotterdam, 1995) studeerde voor de toneelschool aan de MBO Theaterschool in Rotterdam. Hier ontwikkelde hij een grote passie voor collectief theatermaken, waar hij dit jaar ook zijn scriptie over schreef. De afgelopen jaren speelde hij o.a. bij Maas TD, Matzer Theaterproducties en aankomende zomer bij Festival Karavaan.

Romijn Scholten (Amsterdam, 1997) heeft tijdens zijn opleiding een liefde ontwikkeld voor taal en het schrijven van theaterteksten. Afgelopen seizoen speelde hij mee in de Toneelschuurs succesvoorstelling Weg met Eddy Bellegueule, die in de reprise dit najaar o.a. speelt op het Theaterfestival.

Bram Walter (Oosterhout, 1994) studeerde voor de toneelschool theaterwetenschap en kunstgeschiedenis aan de UvA. Als speler en maker was hij o.a. werkzaam bij DOX en De Nationale Opera. Gedurende de toneelschool ontwikkelde hij een grote voorliefde voor het collectieve werken.

Deze productie is mede tot stand gekomen door een bijdrage van de Balkonscènes-regeling van het Fonds Podiumkunsten en het Prins Bernhard Cultuurmakersfonds.

 

€15 / €10
Frascati 4