Being wrong and how to admit it

di 25 februari

Being wrong and how to admit it

Zarah Bracht / Productiehuis Rotterdam

theater

Over

Beeldend muziektheater over de onmacht om spijt te bekennen

“THIS IS ALL WRONG” – Greta Thunberg

Het spijt me. I regret. Ich bedauere. Je suis profondément désolé. Zo zelden en moeilijk rollen die woorden uit de monden van politici en bedrijfsleiders. Hunkerend naar een écht excuus - eentje waarbij zowel de politicus als het hele land een traantje of twee moet laten - onderzoekt Zarah Bracht in Being wrong and how to admit it het fenomeen ‘fouten bekennen’. Geïnspireerd door Yanis Varoufakis’ politieke memoires Adults in the room en de daarin beschreven onmacht van de Europees toppolitici om fouten toe te geven, creëert ze een politieke figuur, gespeeld door Kirsten Mulder, die zich in kronkels en bochten wringt om een verontschuldiging uit haar lijf te wurgen voor gemaakte fouten en geleden leed. Mea Culpa.

Via een serie scenische beelden wordt de toeschouwer de beklemmende binnenwereld van deze politica ingeloodst. Begeleid, en soms ook tegengewerkt, door de sound en ritmes van twee drummers live op scène, vecht ze in die wereld met haar eigen demonen: systeemdenken, machtsfantasieën, ontmenselijkende abstracties, de ondankbaarheid van de burger en verdedigingsreflexen. Kan ze onder de formuleringen en maskers, nodig voor het politieke spel, ergens nog de oprechtheid terugvinden om ‘sorry’ te zeggen?

Zarah Bracht verhoudt zich tot hedendaagse politieke en sociale thema’s, maar blijft ver van een journalistieke of documentaire benadering. In plaats daarvan onderzoekt ze de sentimenten en driften die onder de oppervlakte van maatschappelijke debatten sluimeren. In een compositie van beelden, muziek, beweging en tekst creëert ze een intrigerende en soms surreële wereld waarin ‘de boodschap’ eerder gevoeld dan begrepen kan worden. Na Wholesale Destruction wordt Being wrong and how to admit it Zarahs tweede voorstelling bij Productiehuis Theater Rotterdam.

lees hier een interview met Zarah

tekst en regie Zarah Bracht spel Kirsten Mulder muziek Ata Güner (compositie en drums) en Nina de Jong (drums) scenografie Rosemarie Allaert kostuum Erik Bosman en Karin van der Leeuw, Kostuumatelier Theater Rotterdam licht Hendrik Walther techniek Marcel Brand en Lidewij Eggels productie Nynke Joustra producent Productiehuis Theater Rotterdam fotograaf publiciteitsfoto Bart Grietens begeleiding tekst Joachim Robbrecht

Makers

Zarah Bracht (1990, Hamburg) is in 2016 afgestudeerd aan de Regieopleiding in Amsterdam. Tijdens haar studie ontdekte ze haar liefde voor hedendaagse dans en mime. Sinds 2018-2019 is Zarah als vaste maker verbonden aan Productiehuis Theater Rotterdam waar ze afgelopen jaar Wholesale Destruction maakte, deze voorstelling was te zien tijdens Festival Cement 2019. Being wrong and how to admit it wordt haar tweede voorstelling bij Productiehuis TR.

In het verleden was Zarah regieassistent bij diverse producties van Thalia Theater Hamburg en Deutsches Theater Berlin, en recent bij Dorian Gray van Ulrike Quade Company. Ook liep zij stage bij Peter Sellars' Only the Sound Remains aan de Nationale Opera in Amsterdam. Eerder werk van haar was te zien in Frascati (Change Position) en op Oerol en Over het IJ Festival (You in Wonderland) in het kader van Het Atelier.

Zarah Bracht verhoudt zich tot hedendaagse politieke en sociale thema’s, maar blijft ver van een journalistieke of documentaire benadering. In plaats daarvan onderzoekt ze de sentimenten en driften die onder de oppervlakte van maatschappelijke debatten sluimeren. In een compositie van beelden, muziek, beweging en tekst creëert ze een intrigerende en soms surreële wereld waarin ‘de boodschap’ eerder gevoeld dan begrepen kan worden.

Zarah hanteert een open manier van samenwerken met haar hele team, werkt intuïtief en laat zich voeden door maatschappelijke en filosofische thema's. Ze gaat eerder op zoek naar het gevoel dan naar het antwoord en laat zich vaak inspireren door literatuur. En bekijkt politieke, maatschappelijke, existentiële onderwerpen met lichtheid, werkt associatief, haar werk is meerduidig en open.

€15 / €11,50
Frascati 2
Tickets online €1 goedkoper