Nu ben ik Medea

vr 13 & za 14 maart

Nu ben ik Medea

Khadija El Kharraz Alami / Productiehuis Theater Rotterdam

theater

Over

In deze persoonlijke performance vervlecht Khadija El Kharraz Alami de verschillende perspectieven in Euripides’ Medea met haar eigen verhaal over opgroeien tussen twee werelden en de botsing van krachten in jezelf.

Opgroeien met twee werelden is een ware rijkdom. In Nu ben ik Medea zie je hoe het personage geniet van zowel de westerse wereld als de Marokkaanse. De vele tradities, de verschillen in cultuur, het spreken van meerdere talen, het geloven of niet geloven, de muziek, het eten, de vrijheid, alles is van grote invloed op haar zijn.

Tot dat deze rijkdommen gaan botsen: ze gaat er tussen staan en poogt met al haar kracht vast te houden aan beide werelden.
Ze groeit verder op, niet langer met, maar tussen die twee werelden in. De vreemdeling, de ander, het eenzame soort is getogen.

Ontzettend en ongeneeslijk is de woede wanneer geliefden met elkaar in botsing komen.

'Als de stilte van het begin door het prachtige slot wordt geëvenaard, en je als toeschouwer even de ruimte krijgt om het emotionele geweld van de voorbije 75 minuten te verwerken, is de intimiteit van dat moment bijna ondraaglijk mooi.' ★★★★ Theaterkrant

'het krachtige manifest van een vrouw die haar plaats in de wereld claimt [...] een overrompelende podiumpersoonlijkheid' ★★★ de Volkskrant

concept en spel Khadija El Kharraz Alami artistieke begeleiding Luk Perceval, Jip Vuik, Robbert van Heuven lichtontwerp Axel Dikker kostuumontwerp Erik Bosman decorontwerp John Thijssen productie Productiehuis Theater Rotterdam coproductie Noord Nederlands Toneel

 

Nu ben ik Medea - Khadija El Kharraz Alami from Productiehuis Theater Rotterdam on Vimeo.

Makers

Khadija El Kharraz Alami werkt vanuit een persoonlijke bron: geïnspireerd door gebeurtenissen, relaties en personen uit haar eigen leven. Ze toont in haar werk de mens die op zoek is naar identiteit, en die daar falend in slaagt. Ze onderzoekt hoe de mens het onbekende aangaat op zoek naar zichzelf, liefde en eenzaamheid. Haar werkproces start bij een fascinatie die gedurende het repeteren altijd wordt bevraagd; de uitkomst daarvan transformeert van dag tot dag. Vertrekkend vanuit een liefde voor geschreven taal gecombineerd met fysiek spel, poogt ze een dialoog te ontwikkelen tussen ons denken en ons doen. Naast het schrijven en maken van eigen materiaal, grijpt ze vaak naar het repertoire dat een belangrijk onderdeel uitmaakt van haar ontwikkeling als maker. De Griekse tragedies zijn daarin een belangrijke bron.

Khadija is in 2014 afgestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Ze maakte 2 voorstellingen onder de naam le Mouton Noir: De Bacchanten en Échte Mannen. Nu gaat ze verder onder haar eigen naam.

De pers over De Bacchanten:
Khadija El Kharraz Alami maakt van Dionysos een spannende, hedendaagse wrede Messias, die mede door een persoonlijke monoloog over een gemiste moeder echt een gezicht krijgt.

De pers over Échte Mannen:
El Kharraz Alami kiest voor gewapende weerbaarheid. Met Merel Severs bekwaamt ze zich in martial arts en spreekt ze een bezwerende tekst uit waarmee ze haar onaanraakbaarheid wil afdwingen. De overgave aan de liefde is te eng.

 

€ 13 / €9,50
Frascati 2 / 75 minuten