Fraslab mei 2019

do 16 t/m za 18 mei

Fraslab mei 2019

Lynn Schutter / Jordy Vogelzang en Charles Pas / Frascati Producties

theater

Over

Maniac - Lynn Schutter

Een vrouw sleurt haar prooi mee naar haar eigen habitat om hem te verslinden.

Naar de buitenwereld toe houdt ze zich gedeisd omdat dat wordt verwacht. Maar wanneer we haar domein betreden zien we wat er misschien wel in elke vrouw schuilt…

In Maniac onderzoekt Lynn Schutter het taboe rondom seksualiteit, oerdrift en seksfantasie van de vrouw. Kan erotiek en seksuele drang samenkomen met schoonheid en esthetiek? Al vanaf de jaren 60 zijn we bezig rondom het thema seksuele vrijheid maar tot de dag van vandaag rust er nog een taboe en oordeel op. In haar zoektocht naar de taboes rondom vrouwelijke seksualiteit laat Lynn Schutter zich inspireren door een relatief onbekende toneeltekst Alleen voor mannen van Franz Xaver Kroetz, de hitdocumentaire Im Keller van Ulrich Seidl en My Secret Garden van Nancy Friday.

Lynn Schutter (1994) studeerde in 2018 af als regisseur aan de Toneelacademie Maastricht. Tijdens haar opleiding begon de zoektocht naar een eigen vorm, waarin fysiek theater en teksttoneel samenkomen. Haar voorstellingen tonen personages die in gevecht zijn met zichzelf, met de ander en met de wereld om hen heen. In haar werk toont ze de driften en verlangens van de mens die we doorgaans als lelijk, vies, mensonterend en pijnlijk ervaren. Deze ogenschijnlijk zware thematiek gaat ze steevast te lijf met humor en een vleugje hoop. In 2017 liep ze stage bij Susanne Kennedy in Women in Trouble bij Volksbühne in Berlijn.

 

Tiramisù

Een Italiaans dessert, betekent letterlijk ‘trek mij omhoog’ of ‘maak mij blij’.

Een man valt. Diezelfde dag stijgt een man op. Midden in de lucht kruisen hun wegen.

Tiramisù is een absurdisch poëtische voorstelling, waarin taal en lichaam elkaar ontmoeten. Wat gebeurt er als je ineens onophoudelijk begint te vallen? Dat je het gevoel hebt dat alles je ontglipt en dat je ooit wreed weer ergens, als een komeet, zal neerslaan? En hoe reageer je als ineens blijkt dat je aan het opstijgen bent? Wat laat je allemaal achter? Is er een eindpunt? Tiramisù gaat over twee mannen zonder enkele houvast, ze bewegen zich, denken ze, in één bepaalde richting. Enkel omgeven door lucht, door leegte. Wie zijn ze zelf dan nog? In verhouding tot niets (tastbaars). Tot ze elkaar tegenkomen.

Voor Tiramisù lieten Jordy en Charles zich inspireren door een zestal werken van de intrigerende filosoof Byung-Chul Han, doorspekt met gesprekken over de kwellingen van het hedendaags bestaan: de prestatiesamenleving, de pornocultuur, de transparantiesamenleving en een verlies van tijd, doordat het leven steeds sneller aan ons voorbij lijkt te gaan. Uit al deze filosofische gedachten destilleren Jordy Vogelzang en Charles Pas hun eigen waarheid.

met en van Jordy Vogelzang en Charles Pas

Jordy Vogelzang (1991) studeerde in 2017 af aan de Amsterdamse Toneelschool. Samen met Babette Engels vormt hij theatermakersduo Danish Blue. Zij maakten direct na hun afstuderen de Fraslab Onkenbaar (2017) waarin ze de toneeltekst als een partituur beschouwden. Onder regie van Frascati-maker Marijn Graven speelde Jordy Vogelzang ook de zelfgeschreven monoloog Nachtwerk (2017).

Charles Pas (1998) is student aan de ATD Mime Opleiding (3e jaars). Eerder speelde hij bij de Frascati/Over het IJ productie Dear friend, wolves have always eaten sheep Francesca Lazzeri en de Fraslab Kasper van Stephen Liebman.

€7,50
Frascati 4