Enter Medea

Enter Medea

Frascati Producties / Stephen Liebman

theater

Over

Een banale de(con)structie van een gruwelijke tragedie

Een vrouw zit op de rand van de afgrond. Haar naam is Medea, al eeuwen een naam die niemand licht uitspreekt. Een naam die een ellendige geschiedenis van moord en verraad achter zich aansleurt. Ze is een ongrijpbaar concept en toch ook een mens. Hoe heeft haar noodlot zich voltrokken? En wanneer komt die verdomde hemelwagen om haar uit dit eindeloze tranendal te redden?

Stephen Liebman maakt opnieuw een geheel eigen bewerking van een klassieker, ditmaal van Medea van respectievelijk Euripides, Seneca, Anouilh en Medeamateriaal van Heiner Müller.

Camilla Siegertsz speelt de hoofdrol, Tarik Moree en Tim Olivier Somer (in 2018 afgestudeerd aan Toneelschool Maastricht met My Dinner with…) zijn letterlijk haar tegenspelers: de min, haar zoons, Jason en de machtige Kreon.

In zijn bewerking bewandelt Liebman het pad van de toneelgeschiedenis terug naar de originele mythe, waarbij hij her en der wat oerkrachten loswrikt. Stephen Liebman portretteert in zijn werk het liefst mensen van vlees & bloed en plaatst hen midden in de complexiteit van hun omgeving en hun geschiedenis. Enter Medea is de gewelddadige, (b)anale de(con)structie van een geact(ualis)eerde tragedie uit een ver ver verleden.

'Enter Medea is een interessant onsentimenteel verhaal over risicovolle keuzes, ontworteling en onomkeerbaarheid' ★★★★☆ de Volkskrant

regie en bewerking Stephen Liebman spel Camilla Siegertsz, Tarik Moree, Tim Olivier Somer coach Kasper Tarenskeen video Casper Wortmann kostuum Lisanne Bovée sound design Jelle Hoekstra productie Frascati Producties

Makers

Stephen Liebman rondde in 2018 de regieopleiding ATD af met twee eigen bewerkingen: Het Proces (naar Kafka) en Fuckboy, je maintiendrai (naar Choderlos de Laclos en Müller). Tijdens zijn studie liep hij stage bij Guy Cassiers en recent regisseerde hij een zeer vrije bewerking van Sartre’s Huis Clos op locatie in een weiland met tweede- en derdejaars studenten van Artez Toneelschool. 
Stephen Liebman vindt in zijn werk een heel eigen mix van teksttoneel en fysiek theater; een midden tussen verhaal en theatrale abstractie. 
Vanaf seizoen 2018-2019 werkt hij onder de vleugels van Frascati Producties. In het najaar van 2018 toonde hij i.h.k.v. Fraslab de door Charles Pas gespeelde solo Kasper (gebaseerd op verschillende naslagwerken, de teksten van Kasper Hauser en het stuk dat Peter Handke over hem schreef in 1967). Kasper is Liebmans eerste Frascati Productie.

Een spannende update van een klassiek verhaal, dat vooral indruk maakt vanwege de scherpe spelregie.” Theaterkrant over Fuckboy

60 minuten
wo 10 première